به گزارش «نود اقتصادی» محمدحسین کریم، اقتصاددان و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم خوارزمی درباره تبیین فرمایشات رهبری به‌خصوص در حوزه عدم وابستگی به سرمایه خارجی گفت: بی‌شک وابسته بودن یک اقتصاد به سرمایه‌گذاری خارجی جزء معایب اقتصاد آن کشور محسوب می‌شود. البته سرمایه‌گذاری خارجی برای کشورهایی مانند سنگاپور و هنگ‌کنگ که کشورهای پایه کشاورزی نیستند و بیشتر باید در خدمات سرمایه‌گذاری کنند شاید یک سم شناخته نشود اما در کشورهایی مانند ما که ظرفیت تولید ملی و بعضا پایه کشاورزی دارند و منابع طبیعی فراوانی در آنها موجود است، ‌سرمایه‌گذاری خارجی جایگاه کمتری باید داشته باشد.
وی ادامه داد: بنابراین سرمایه‌گذاری خارجی ضرورت است ولی کافی نیست. اگر 80  درصد اقتصاد بعضی از کشورها را سرمایه‌گذاری خارجی تشکیل می‌دهد در کشور ما 20 درصد هم جواب می‌دهد و نیاز نیست به سرمایه خارجی متکی باشیم.
این اقتصاددان با بیان اینکه برجام و تحریم‌ها یک‌پنجم مشکلات اقتصادی کشور هستند، گفت: 80 درصد مشکلات ما درونی و مدیریتی است. با وجود این مشکلات، سرمایه‌گذار خارجی جرات نمی‌کند حضور یابد. بستر سرمایه‌گذار خارجی به خاطر مناسبات ناکارآمد داخلی اقتصاد ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذار خارجی دنبال درآمد نقد است، در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری می‌کند و به سمت تولیدات کشاورزی و محصولات غیرنفتی نمی‌رود، چون این صنایع دیر بازده است. اگر می‌خواهیم از ظرفیت‌های منابع طبیعی و اقتصادی داخلی استفاده کنیم نباید دست‌مان برای سرمایه‌گذاری خارجی دراز باشد. باید یادمان باشد خارجی‌ها هر جایی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.
 واردات سنگ قبر چه مفهومی دارد؟
عضو هیات‌علمی دانشگاه خوارزمی درباره صادرات خوب نیز که جزء فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری بود، گفت: «منظور از صادرات خوب این است که خام‌فروشی نباشد و صنایع فرآوری داشته باشیم. صنایع فرآوری تکمیل‌کننده صنایع تبدیلی است. به‌عنوان مثال گندم را تبدیل به آرد می‌کنیم و با فراوری آرد به شیرینی و سایر محصولات، ارزش افزوده بیشتری تولید می‌شود. در صادرات محصولات کشاورزی مشکلات بسته‌بندی، حمل‌ونقل و فراوانی ضایعات از دیگر مشکلات این بخش است. باید به سمت صادرات غیرنفتی برویم و کم‌کم سهم نفت را از اقتصاد حذف کنیم.»
وی ادامه داد: «بیشتر کالاهای وارداتی غیرصنعتی‌اند. حدود 70 درصد واردات ما کالاهای مصرفی و خدماتی و 30 درصد کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای هستند. می‌توان گفت یک‌سوم واردات ما غیرضروری است.»
وی با بیان اینکه واردات سنگ قبر از چین چه ضرورتی دارد؟ گفت: «زین اسب، خاک اره، زیپ لباس، چوب کبریت، دسته بیل و... جز کالاهای وارداتی است. در این مورد دولت مقصر است که ارز مرجع برای واردات این کالاها اختصاص می‌دهد. این یک خیانت اقتصادی است که ارز حاصل از فروش نفت که درآمدی بین نسلی است برای واردات کالاهای غیرضروری مصرف می‌شود.»