به گزارش «نود اقتصادی» مهدی رئیس‌زاده مشاور بانکی اتاق بازرگانی در خصوص تاثیر سنگ اندازی‌های آمریکا بر روابط بانکی اظهار کرد: اتحادیه اروپا تلاش دارد استقلال خود را در مقابل مسائلی که آمریکایی‌ها تحمیل می‌کنند، نشان دهد. در نتیجه هیات‌هایی را اعزام می‌کند تا مراودات لازم بین کشورها برقرار شود.

وی افزود: نکته مهم این است که بازار پولی یا روابط بانکی یکی از سلاح‌های موثری است که آمریکایی‌ها به‌کار می‌برند. در بخش بانکی سیستم بانکی آمریکا و روابط تجاری آنها، غلبه لازم را روی سایر کشورها دارد. کشورهای اتحادیه اروپا به ایران سفر کردند و توافقاتی نیز در پی این سفرها صورت گرفت. در این راستا کشورهای اروپایی به‌دلیل ارجحیتی که در سیستم بانکی آمریکا و پول آن وجود دارد و با توجه به تهدیدات و تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قدری دست به‌عصا راه می‌روند.

رئیس‌زاده خاطرنشان کرد: بانک‌های اروپا با آمریکا روابط بانکی دارند و تراکنش بانکی آنها بالاست، به این دلیل کشورهای اروپایی روند مراودات اقتصادی را کند انجام می‌دهند. این مساله اگر به‌گونه‌ای برای کشورهای اروپایی حل شود، می‌توان گفت تا حدودی استقلال خود را در این زمینه نشان داده‌اند. این روزها بحث استفاده از ارزهایی غیراز دلار آمریکا مطرح شده است که یکی از دلایل مطرح‌شدن این موضوع نکته‌ای است که به آن اشاره شد.

وی عنوان کرد: ترامپ در سخنرانی خود اشاره کرد که کاری با تجارت و مراودات اقتصادی سایر کشورها ندارد و سایر کشورها می‌توانند تجارت خود را با ایران داشته ‌باشند. این موضوع نوعی چراغ سبز برای سایر کشورها محسوب می‌شد تا بتوانند مراودات تجاری خود را داشته باشند. بعد از این مساله، هیات‌های بیشتری به ایران اعزام شدند.