«نود اقتصادی»:رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: براساس نتایج پایش های ماهواره ای از سال 80 تا 95، تالاب و هورهای کشور حدود یک میلیون هکتار کاهش یافته و تبدیل به کانون های تولید گرد و غبار شده است.

خداکرم جلالی در نشست بررسی ساختار تشکیلاتی محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی ایران در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج، با بیان اینکه جلوگیری از ایجاد چنین بحران هایی فقط برعهده محیط زیست و منابع طبیعی نیست، اظهار داشت: مساله آب بحرانی نیست که درآینده با آن مواجه شویم، بلکه بحرانی است که هم اکنون به آن وارد شده ایم و نیاز است که در این زمینه تحول در سیاست گذاری ها و مدیریت مربوط به سرزمین شکل گیرد.

وی اضافه کرد: این بحران ها فراتر از تشکیلات منابع طبیعی و محیط زیست هستند و به همین منظور باید اصل 10 قانون اساسی و حفاظت از منابع طبیعی به عنوان یک وظیفه عمومی و جلب مشارکت مردمی را بیشتر داشته باشیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: آب، خاک و هوا سه عنصر حیاتی مربوط به محیط زیست هستند که هر سه مشکل دارند و ما از خط قرمزها عبور کرده ایم و سازمان منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع قوام بخش این سه عنصر و سامان بخش آنها هستند.

وی با بیان اینکه درحوزه منابع طبیعی 960 هزار خانوار دامدار روستایی، عشایری و جنگل نشین داریم، ادامه داد: به تبع مسائل مربوط به طرح های عمرانی، گردشگری، توسعه شهر و روستاها، تلفات و بیماری ها، قاچاق سوخت و دیگر موارد را به همراه دارد که در حوزه چرای بی رویه دام و آسیب هایی که به جنگل ها و مراتع وارد می شود، اگر دستگاه های نظارتی را تضعیف کنیم در حوزه مسائل اساسی و کلان مربوط به محیط زیست عقب می مانیم.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست کشور نیازمند تقویت است، گفت: در برنامه ششم توسعه حداقل باید سالی سه میلیون هکتار آبخیزداری در کشور صورت گیرد، در 125 میلیون هکتار برای تعادل سفره های زیر زمینی باید آبخیزداری صورت گیرد که از این رقم حدود 99 میلیون هکتار باقی مانده است و اگر با روش سالی یک میلیون هکتار پیش برویم حدود 100 سال زمان نیاز داریم تا این آبخیزداری به اتمام برسد.

جلالی با بیان اینکه اگر به دنبال حل بحران های منابع طبیعی و زیست محیطی کشور مانند آب هستیم باید بحران جنگل و مرتع ها حل شود چرا که اینها همه به هم پیوسته و همه هم صنف هستند، افزود: 7 میلیون هکتار از اراضی کشور شیب دار هستند ، در اغلب مناطق کشور شخم را در جهت شیب زمین می زنند و بیشتر ین فرسایش را در این مناطق داریم این در حالی است که با تبدیل شدن این اراضی به درختکاری این فرسایش کاهش و طبق آمار معاونت زراعت حداقل یک میلیون هکتار از اراضی شیب دار را باید تبدل به باغ بکنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به 120 میلیون واحد دامی در کشور اشاره و گفت: از این تعداد حدود 70 میلیون واحد دامی وابسته به مرتع هستند این در حالی است که حدود 30 درصد دام سبک را باید کاهش بدهیم.