به گزارش «نود اقتصادی»۱۰ روز پس از برگزاری نشست مشترک وزیر اقتصاد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنوز زمان دقیق توزیع سود سهام عدالت اعلام نشده است.

گفته می‌شود قرار است اوایل هفته آینده مسئولان ارشد سازمان خصوصی‌سازی‌ در جریان یک نشست خبری موضوعاتی چون زمان و نحوه پرداخت سود و چگونگی آزادسازی سهام عدالت را روشن کنند.

براساس اعلام قبلی، قرار بود سازمان خصوصی‌سازی‌ سود مشمولان سهام عدالت را تا پایان شهریور به حسابشان واریز کند اما هفته قبل نشستی در کمیسیون اصل44 مجلس برگزار شد که طی آن نحوه اجرای خصوصی‌سازی‌ و همینطور واگذاری سهام عدالت مشخص شد.

در این نشست که محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم حضور داشت در مورد تعیین تکلیف برخی شرکت‌ها و همینطور سهام عدالت تصمیم‌هایی گرفته شده است که از جزئیات آن اطلاعاتی در دست نیست. اما آنطور که محمد رضا پورابراهیمی در گذشته اعلام کرده بود موضوع واگذاری سود به مشمولان سهام عدالت و همینطور خروج 7پالایشگاه از سبد سهام عدالت ازجمله گلایه‌های مجلس در مورد سهام عدالت بوده است.

از 3سال پیش قرار بود سهام عدالت، که مهلت 10ساله‌اش در سال 93به پایان رسید، با ارائه یک لایحه به مجلس و با استفاده از مکانیسم صندوق‌های سرمایه‌گذاری آزاد شود اما با وجود اینکه این لایحه تدوین شده، هیچ‌کس خبر ندارد چرا هنوز برای تأیید نهایی به مجلس ارائه نشده است. برخی مسئولان ذیربط بدون اینکه جزئیات دقیقی ارائه کنند، می‌گویند ارائه این لایحه به مجلس در انتظار اذن مقام معظم رهبری است.

درصورت ارائه و تصویب این لایحه، سهام عدالت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به مردم واگذار و آزاد می‌شود و درنتیجه بساط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به مافیای سهام عدالت تبدیل شده‌اند، برچیده خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گذشته بارها نسبت به تشکیل یک مافیای 200نفره در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هشدار داده بود.او حتی بارها نسبت به پرداخت سود به مشمولان سهام عدالت اعتراض و اعلام کرده بود در شرایطی که شرکت‌های بورس دچار بحران منابع مالی هستند و برای تجهیز مالی از بانک‌ها وام با بهره بالا می‌گیرند چرا باید حساب شرکت را با تقسیم سود خالی کرد؟ بخشی از دلایل حضور وزیر اقتصاد در کمیسیون اصل 44مجلس در هفته گذشته رسیدگی به همین موضوعات در سهام عدالت بود.

تعیین تکلیف لایحه سهام عدالت

جعفر سبحانی، سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره آزادسازی سهام عدالت گفت: لایحه آزادسازی سهام عدالت به‌زودی تقدیم مجلس می‌شود. او پیش‌بینی کرد مجلس این لایحه را در سال آینده تعیین تکلیف کند.

وی در عین حال تأکید کرد: حتی اگر لایحه ساماندهی سهام عدالت پیش از این هم تصویب می‌شد باز هم امکان آزادسازی‌ سهام عدالت وجود نداشت زیرا باید فرصت 6ماهه برای تسویه اقساط به پایان می‌رسید؛ پس از آن هم می‌بایست سود سال گذشته پرداخت می‌شد.

سبحانی افزود: طبق لایحه تدوین شده، سهام عدالت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس آزاد می‌شود. به گفته او این لایحه در هیأت دولت تصویب شده اما هنوز به قانون تبدیل نشده و مجلس در این‌باره تصمیم نگرفته است.

وعده پرداخت در انتظار امضای رئیس‌جمهور

همراستا با این تحولات قرار بود سازمان خصوصی‌سازی‌ تا پایان شهریور سود مشمولان سهام عدالت را به حسابشان واریز کند اما با گذشت 2هفته از مهرماه این اقدام انجام نشد به همین دلیل قرار است هفته آینده و با یک تأخیر 15روزه رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ جزئیات پرداخت سود به مشمولان سهام عدالت را تشریح کند.

در این شرایط اسماعیل مختاری دولت آبادی از مدیران ارشد سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت در انتظار امضای رئیس‌جمهور است.

اسماعیل مختاری دولت آبادی گفت: واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت به‌حساب دارندگان آن به‌محض امضای درخواست سازمان خصوصی‌سازی از سوی رئیس‌جمهور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیر دفتر سهامداری سازمان خصوصی‌سازی‌ بابیان اینکه نامه درخواست سازمان خصوصی‌سازی برای واریز سود نقدی سهام عدالت به‌حساب مشمولان در اواسط هفته گذشته به نهاد ریاست‌جمهوری ارسال شده، گفت: درصورت امضای این درخواست، واریز نخستین سود نقدی سهام عدالت از هفته آینده آغاز خواهد شد.

سود سهام عدالت چقدر است؟

اسماعیل مختاری دولت آبادی بابیان اینکه سود نقدی دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت با احتساب سود واریز شده در روزهای اخیر به 4400میلیارد تومان رسیده است، گفت: با تعامل انجام شده، قرار است در هرماه مبالغی به‌حساب سهام عدالت واریز شود تا به این ترتیب کل ارقام سود نقدی تا پایان سال تسویه شود.

دولت‌آبادی با اشاره به جزئیات پرداخت نخستین سود نقدی سهام عدالت گفت: چنانچه این سود در 31شهریورماه امسال پرداخت می‌شد، هر مشمول برخوردار از سهام عدالت یک میلیون تومانی مبلغ 40هزار تومان سود نقدی در نخستین مرحله از واریز سود سهام عدالت دریافت می‌کرد، اما با توجه به افزایش سودهای دریافتی در هفته‌های اخیر به‌احتمال فراوان رقم نخستین سود سهام عدالت با افزایش مواجه شده یا طیف بیشتری از مشمولان سهام عدالت بتوانند جزو نخستین گروه دریافت‌کنندگان سود سهام عدالت قرار گیرند.

دلایل تأخیر در پرداخت سود

او با اشاره به دلایل واریز نشدن نخستین سود نقدی سهام عدالت در پایان شهریورماه امسال گفت: شورای اصل 44قانون اساسی با توجه به انجام نشدن تبلیغات برای تسویه بقیه مبلغ اقساط سهام عدالت با تمدید یک‌ماه برای فرصت قانونی باقی‌مانده به‌منظور تسویه اقساط از سوی مشمولان موافقت کرد که باعث شد تا واریز سود سهام عدالت به تعویق بیفتد.به گفته وی از مجموع حدود 49میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت تاکنون کمتر از 5صدم درصد از این جمعیت اقدام به واریز اقساط باقی مانده خود به‌حساب خزانه‌داری کل کشور کرده‌اند که در مجموع 11میلیارد تومان را دربر می‌گیرد.