احمد حاتمی یزد مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سپرده‌ها تا 15 درصد اظهار کرد: کاهش نرخ سود اگر اتفاق بیفتد خوب است، چون هزینه بانکها برای منابع مالی کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه می‌توانند تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار بخش تولید قرار دهند.
وی افزود: صاحبان کسب و کار نمی‌توانند سود بیشتر از 25 درصد را پرداخت کنند، چون درآمدها در حد زیادی نیست. کسانی که می‌خواستند سرمایه گذاری کنند و کسب و کار و یا اشتغالی ایجاد کنند، با وجود نرخ 25 درصدی سود بانکها دلیلی نمی‌بینند که زحمت تولید و بیمه و اشتغال را بکشند و سود کمتری ببرند. بنابراین کاهش نرخ سود انگیره آنها را بیشتر می‌کند و بیشتر به سرمایه‌گذاری در بورس و تولید علاقه‌مند می‌شوند.


کاهش نرخ سود حجم سپرده‌های بانکها را کاهش نمی‌دهد


این مدیر سابق بانکی بیان کرد: معمولا اقتصاددانان انتظار دارند نرخ سود سپرده کمی بالاتر از نرخ تورم باشد. در آمریکا و اروپا نرخ سود سپرده به دلیل پایین بودن نرخ تورم، خیلی پایین است. تحلیلی که در خصوص خروج سرمایه مردم از بانکها بعد از کاهش نرخ سود سپرده‌ها ارائه می‌شود، سرسوزنی درست نیست. مردم پول خود ار از بانک بر ‌می‌دارند، ملک، سهام و یا یک کالایی را می‌خرند. اما کسانی که ملک و سهام و کالا را به مردم می‌فروشند، پول را دوباره در بانک می‌گذارد.
حاتمی یزد تصریح کرد: بنابراین امکان ندارد حجم سپرده‌های بانک کاهش پیدا کند، حتی اگر نرخ سود سپرده‌ها صفر شود. کاهش نرخ سود سپرده، پول را از بانکها به بخشهای دیگر منتقل می‌کند، اما این انتقال، منابع بانکها را کاهش نمی‌دهد. بانکها این امکان را دارند که به بخش تولید با نرخ پایین‌تری وام بدهند.


بانک مرکزی قبلا 10 بار از این حرفها زده اما نرخ سود کاهش پیدا نکرده


وی عنوان کرد: امیدی به کاهش نرخ سود بانکی ندارم و به تصمیم بانک مرکزی خوش بین نیستم زیرا مکانیزم این کاهش نرخ سود مشخص نیست. بانک مرکزی قبلا ده بار از این حرفها زده است، اما باید توضیح دهد چگونه می‌خواهد نرخ را کاهش دهد. با وجود این که کاهش نرخ سود هدف خوبی است اما مشخص نیست بانک مرکزی می‌خواهد چگونه به این هدف برسد.
مدیرعامل سابق بانک صادرات گفت: کاهش نرخ سود بانکی نظر همه دلسوزان اقتصاد کشور است. چه کسانی در دانشگاهها فعالیت آکادمیک می‌کنند و چه کسانی که در بخش تولید و صنعت فعال هستند و چه کسانی که مسئولیت دولتی دارند و به دنبال ایجاد اشتغال هستند. همه بر این مسئله متفق القول هستند، اما در بانکها مشکلاتی هست که اجازه اجرایی شدن این طرح نمی‌دهد.


جرات سیاسی برای اصلاحات در بانکها وجود ندارد


حاتمی یزد بیان کرد: بانکها نیاز به اصلاحات اساسی و بنیادین دارند. این اصلاحات یک مقدار سخت و دردناک است و همه جرات سیاسی اجرای آن را ندارند. کاهش نرخ سود سپرده‌ها حتما اجاره‌ها را بالا می‌برد.
وی تصریح کرد: کسانی که خانه خود را اجاره می‌دادند قبلا تمایل به رهن کامل داشتند و در عرض یک سال در بانک می‌گذاشتند و سودش را می‌گرفتند. حالا که بانک آن سود را نمی‌دهد آن‌ها می‌خواهند آن سود را از جیب مستاجرشان بگیرند.

به گزارش خبرنگار «نود اقتصادی» از ابتدای روز ۱۱ شهریور کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند که نرخ سود علی الحساب یکساله خود را بر اساس ضوابط اعلامی که ۱۵ درصد بود به صورت دقیق رعایت کنند.