«نود اقتصادی»- معاون نظارت بیمه مرکزی خبر داد که به عنوان نهاد ناظر، شیوه‌هایی برای جلوگیری از دور زدن آیین نامه 83 وجود دارد و تاکید کرده که با هرگونه تخلفی دایر بر دور زدن این آیین نامه در شرکت‌های بیمه ای برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

آیین نامه شماره ۸۳ درسال 92 و در راستای اجرای ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری در مورد آیین‌نامه کارمزد نمایندگی و دلالی رسمی بیمه مصوب شده است.

حبیب میرزایی در گفتگو با «نود اقتصادی» اذعان داشت که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر، تمامی منافذ را بسته و امکان دور زدن آیین نامه 83 از سوی شرکت‌های بیمه‌ای مبنی بر پرداخت حق الزحمه بیشتر به کارگزاران وجود ندارد.

وی در عین حال، طرح موضوعی با عنوان عدم رعایت آیین نامه 83 از سوی شرکت‌ها به دلیل وجود نداشتن هرگونه مستندات کافی را رد کرد.

بررسی‌های «نود اقتصادی» نشان می‌دهد که برخلاف اظهارات معاون نظارت بیمه مرکزی، تعدادی از شرکت‌ها در سال قبل این آیین نامه را به راحتی دور زده‌اند.

برای نمونه، در گزارشی از صورت‌های مالی شرکت بیمه میهن آمده است: مفاد بخشنامه سال 92 آیین نامه شماره 83 شورای عالی بیمه مبنی بر پرداخت حق الزحمه بابت معرفی بیمه گذاران دولتی و نهادی از روی اشخاص معادل حداکثر  2/5 درصد از 10 درصد نرخ مربوط ، در خصوص تخصیص مبلغ 353ر10 میلیون ریال ( به میزان 10 درصد ) به یک شخص حقیقی بابت معرفی بیمه گذار و پرداخت مبلغ 492 میلیون ریال به ایشان در سال مورد گزارش ( سنوات قبل نیز مبلغ 094ر9 میلیون ریال به نامبرده پرداخت شده )،به طور کامل رعایت نشده است.

این عضو هیات عامل بیمه مرکزی درباره روند اجرایی شدن آیین نامه 90 در شرکت‌های بیمه ای هم اظهار کرد که در حال حاضر دو سال از پیاده سازی این آیین نامه در صنعت بیمه گذشته و نمی‌توان به صراحت گفت که این آیین نامه ضعف دارد.

آیین نامه ۹۰  با هدف نحوه احراز صلاحیت حرفه ای کارکنان کلیدی و عملیاتی مؤسسات بیمه در سال 94 و در شورای عالی بیمه مصوب شده که براین اساس، صلاحیت حرفه ای فرد پیشنهادی درچارچوب ضوابط این آیین نامه توسط بیمه مرکزی بررسی و در صورت احراز شرایط مقرر در این آیین نامه تاییدیه صادر خواهد شد.

به گفته وی، هنوز همه مدیران عامل شرکت های بیمه ای از فیلتر آیین نامه 90 رد نشده اند به همین دلیل قضاوت در مورد نحوه اجرای این  آیین نامه اندکی زود است.

میرزایی، بیان داشت که به دلیل عمر دو ساله اجرایی شدن از آیین نامه 90، احتمال اجرای ضعیف این آیین نامه حرف دقیقی نیست.

معاون نظارت بیمه مرکزی درباره تاثیر عمر بالای  مدیران ارشد شرکت های بیمه ای برکارکرد شرکت ها هم گفت که فعالیت حرفه ای  سن و سال نمی شناسد و موفقیت یا عدم موفقیت آنها را هیات مدیره شرکت ها تعیین می کند.

وی، بیان داشت که سالخوردگی و یا جوان بودن مدیران عامل شرکت های حاضر در صنعت بیمه ، معیار درستی برای قضاوت علمکرد آنها نیست.

میرزایی گفت که در حال حاضر، هم مدیران جوان و هم مدیران سالخورده موفق در شرکتهای بیمه ای وجود دارند.