به گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین»، محمدرضا دیانی، رئیس انجمن لوازم خانگی در نشست خبری اظهار داشت: دولت هر چه قدر هم پول به بازار تزریق کند با شرایط نرخ سپرده گذاری که در نظام بانکداری ما وجود دارد، بازار هیچ رونقی پیدا نخواهد کرد، در حقیقت تا زمانی که نرخ بهره بانکی سپرده ها به این شکل بالا باقی بماند مردم اصلا خریدی نمی کنند.

وی با اشاره به این مطلب که تا زمانی که مسئله بازار پول حل نشود مشکل صنعت و موضوع اشتغال حل نخواهد شد، عنوان داشت: بانک مرکزی با حمایت از سپرده گذاران در موسسات غیرمجاز در واقع از نظام راحت طلبی حمایت می کنند.

وی گفت:  پس از سه سال دوندگی و درخواست از بانک مرکزی برای فروش کالای ایرانی در نهایت زیر بار اجرای طرح فروش کالای ایرانی و پرداخت تسهیلات در این زمینه نرفت ولی حالا برای اینکه سپرده گذاران به خیابان نریزند، به این موضوع خط اعتباری اختصاص داده است، آیا این درست است که تولیدکننده هم با کارگران خود به خیابان بریزد تا حمایت شود.

رئیس انجمن لوزام خانگی با بیان این مطلب که دولت هر روز دارد بزرگتر می شود، خاطرنشان کرد: بیش از 85 درصد اقتصاد کشور در دست دولت است، ما شعار نه شرقی نه غربی را سر می دهیم اما حضور دولت ما در امور اقتصادی از برخی از این کشورها هم بیشتر است، اقتصاد باید به مردم داده شود که داده نشده است.

رئیس انجمن لوازم خانگی در ادامه در رابطه با تصویب طرح کارت اعتباری کالا در ستاد اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: پیشنهاداتی در مورد کاهش این تسهیلات از 10 میلیون به 5 میلیون تومان و همچنین استفاده از یک منبع دیگر برای تأمین اعتبار مطرح است لذا باید دامنه افرادی که مشمول این طرح می شوند حل شود، در غیر این صورت اجرای آن موجب زیان بخش صنعت می شود.

وی با بیان این مطلب که کارت های اعتباری باید برای خرید کالای ایرانی باشد، تصریح کرد: براى تخصیص کارت هاى اعتبارى پرداخت سود 12 درصدی برای خریداران مطرح است و 6 درصد سود نیز از طرف تولیدکننده باید پرداخت شود.

دیانی عنوان کرد: جدیتی برای اجرای طرح کارت اعتباری کالا وجود ندارد و این در حالی است که بهترین روش برای ایجاد رونق این است که خرید کالای داخلی صورت گیرد.

وی در ادامه در رابطه با تولید کالای خارجی در داخل کشور گفت: این ها از مزیت‌های تولید در داخل کشور استفاده می کنند اما کالایی صادر نمی کنند و این در حالی است که کالای خارجی در شرایطی باید در کشور تولید شود که بیش از ۵۰ درصد آن صادر شود.

رئیس انجمن لوازم خانگی اظهار داشت: اگر برخی برندها در ترکیه و یا کشور دیگر تولید دارند تولید خود را به کشورهای دیگر صادر می کنند نه این که آن کشور که تولید برند خارجی در آن صورت می گیرد مبدأ برای عرضه کالا باشد.

دیانی با تأکید بر این مطلب که اضافه کرد: خارجی ها به جای پرداخت تعرفه ۴۰ تا ۴۵ درصدی از تعرفه های پایین واردات مواد اولیه استفاده می کنند، راحت تر ارز مبادله ای دریافت می‌کنند و ارزش افزوده‌ای هم برای کشور ندارند.