به گزارش نسیم آنلاین روزنامه همشهری درباره دوران پسابرجام نوشت: در آستانه اجرای برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران همچنان این نگرانی وجود دارد که از فرصت پس از تحریم به جای گسترش همکاری‌های اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای واردات کالا استفاده شود.

اینکه کشورهای غربی و شرقی به ایران به‌عنوان بازار مصرف نگاه کنند یا همکاری اقتصادی با آنها از سطح تجارت کالای مصرفی به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک بینجامد، تفاوت مهمی در جهت‌گیری اقتصاد ایران خواهد داشت. تحلیلگران اقتصادی معتقدند که این موضوع به سازماندهی و برنامه‌ریزی ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی مرتبط است. طبق اعلام مهدی جهانگیری نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران طی 9‌ماه گذشته حدود 3هزار و 763 سرمایه‌گذار خارجی در قالب 145 هیأت اقتصادی از حدود  50 کشور جهان به ایران آمده‌اند.

محسن جلالپور، رئیس اتاق ایران نیز در این زمینه گفت: ما از زمان توافق هسته‌ای به بعد، با فعالان اقتصادی بیش از 47کشور دنیا دیدار داشته‌ایم و تقریبا همه آنها به سرمایه‌گذاری در بخش سلامت راغب‌اند و ما نیز به آنها پیشنهادهایی در این زمینه ارائه می‌کنیم.

مذاکرات اقتصادی طی ماه‌های گذشته با فشردگی همراه بوده است که باید دید پس از لغو تحریم‌ها نتیجه این مذاکرات در چه جهتی پیش خواهد رفت واردات کالا یا جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید و طرح‌های داخلی. در این راستا دیدگاه برخی کشورها نشان می‌دهد که هدف اصلی آنها فتح بازار ایران است.

اظهارات رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در این خصوص نشان‌دهنده این دیدگاه است. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی گفته است که کشورش قصد دارد با توجه به تحولات روز جهان و توافق هسته‌ای تهران با 6 قدرت بزرگ دنیا، مناسبات با ایران را در عرصه‌های مختلف گسترش دهد و دستورات ویژه‌ای را درهمین راستا به مسئولان دو وزارتخانه اقتصاد و دارایی صادر کرده است.

به گزارش ایرنا، «پارک گئون هی» با اشاره به اینکه اوضاع اقتصادی بسیاری از کشورها خوب نیست، تأکید کرد که در چنین شرایطی ما باید به‌دنبال یافتن قلمروهای تازه‌ای برای همکاری با ایران باشیم. به گفته او، ایران یکی از بهترین و جدیدترین بازارها با طرح‌هایی بسیار فراوان است که سئول می‌خواهد تحت هر شرایطی در آنها فعال شود. وی گفت که اگر قرار باشد چند کشور به‌عنوان بازار هدف برای کره تعیین شود، بدون شک یکی از آنها ایران است.