قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی، استخدام کارشناسان و کارگزاران فصلی این صندوق را فاقد صرفه و صلاح اقتصادی دانست و اعلام کرد که حتی در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی دایر بر استخدام کارگزاران فصلی، این صندوق مجبور به استفاده از کارگزاران بخش خصوصی خواهد بود.

در هفته جاری جمعی از کارشناسان و کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی طی دوروز متوالی با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی و بیمه خود شده‌اند.

به گزارش خبرنگار نسیم این عده که برآورد می‌شود حدود 400 نفر بوده‌اند خواستار بررسی مجدد طرح استخدام کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی در مجلس بوده و اعلام داشته‌اند که در صورت استخدام در صندوق بیمه کشاورزی،  امنیت شغلی و وضعیت بیمه ای آنها به مراتب بهبودخواهد یافت.

از قرار معلوم، کارگزاران معترض، از استان‌های تهران، زنجان، اصفهان،‌ فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی‌، کردستان، مازندران،‌ خراسان رضوی، ایلام، خراسان شمالی، اردبیل و خراسان جنوبی بوده که در مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

محمد ابراهیم حسن نژاد در گفتگو با نسیم افزوده که طرح استخدام کارگزاران فصلی یک بار در مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد مخالفت قرار گرفته است، بنابراین اعتراض این عده در مخالفت با رد شدن این طرح در مجلس بوده است.

به گفته وی، ‌فعالیت کارگزاری بیمه‌ای در تمامی نقاط دنیا و حتی ایران توسط بخش خصوصی انجام می شود و ادامه دادکه براساس قانون بانک کشاورزی کارگزار بیمه بوده اما چون این بانک دارای پرسنل ناکافی است در امور کارگزاری خود همواره از بخش خصوصی بهره می‌گیرد.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی توضیح داد که فعالیت این کارگزاری‌ها در حوزه عملیات بیمه‌گری کشاروزی و باغداری و ارزیابی بیشتر فصلی بوده و فقط درامور دام فصلی نیست.

وی گفت:در صورت استخدام این عده از کارگزاران این کارگزاران باید در کل سال از صندوق حقوق دریافت کنند در حالیکه این امر فاقد صرفه و صلاح اقتصادی است.

حسن نژاد تاکید کرد که برای این صندوق صرفه اقتصادی ندارد که در طول سال به 5 هزار نفر حقوق دائم پرداخت کند زیرا فعالیت صندوق مبتنی بر عملیاتی کارگزاری بوده و کارگزاری هم یک شغل فصلی است که با توجه به میزان فعالیت و فروش بیمه نامه دستمزد دریافت می‌کنند.

وی، درعین حال تاکیدکرد که اگر اعتراض آنها به میزان حقوق و دستمزد باشد این موضوع قابل پیگیری است اما خطاب تجمع کنندگان مجلس است نه صندوق بیمه کشاورزی.

صندوق بیمه کشاورزی به منظور حمایت از کشاورزان  و دامدارانی که در اثر حوادث غیر قابل پیش بینی تولیدات آنان دچار خسارت و آسیب می شوند و در راستای کمک به ادامه فعالیت های تولیدی آنها، درهشتم بهمن ماه 1358  مورد تصویب قرار گرفته و از همان ایام هم در بانک کشاورزی تشکیل شده است.

هیأت مدیره صندوق بیمه کشاورزی مرکب از پنج عضو بوده که شامل مدیرعامل و یک نفر از اعضای هیئت مدیره بانک  کشاورزی و سه عضو دیگر توسط وزیر جهاد کشاورزی معرفی می شوند.