به گزارش نسیم تراز نوشت: ابراهیم رزاقی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره راههای نفوذ اقتصادی غرب به ایران گفت: آمریکا سالهاست به دنبال نفوذ به ایران است و بهترین نوع نفوذ را نفوذ اقتصادی میداند و سالهاست در این زمینه تلاش کرده تا به هدف بزرگ خود برسد. وی درگفتگو با خبرنگار تراز تصریح کرد: تفکر نفوذ، وابستگی را به همراه خواهد داشت و غرب تنها به دنبال این است تا اقتصاد کشور را وابسته تر کند.

وی در ادامه با بیان اینکه وابستگی یکی از اقداماتی است که جز نقشه های راهبردی غرب برای زمین زدن جمهوری اسلامی است گفت: اگر دقت کنید می بینید در اوایل سال ۹۰ به دلیل وابستگی بیش از حد به واردات و درآمدهای نفتی ، تکانه های ارزی، کل اقتصاد ایران را به چالش کشید. آنها با نفوذ اقتصادی میخواهند دوباره چنین چالشی را برای اقتصاد ایران تداعی کنند. وی گفت: یادمان باشد نفوذ اقتصادی همین را میخواهد و با نفوذ اقتصادی بدون شک سعادت و پیشرفت اقتصادی ما میسر نخواهد شد.
وی به نقشه غربی ها و هیات های خارجی  برای ورود به ایران بعد از برجام اشاره کرد و گفت: شما اگر توجه کنید بیش از ۱۵ کشور اروپایی بعد از برجام به ایران آمدند، من سوال میکنم ورود این کشورها به چه معناست؟ وی اضافه کرد: ورود این کشورها بدون شک به دلیل تسلط بر بازار ۸۰ میلیونی ایران است. اروپا و آمریکا هم اکنون در یک بحران بد اقتصادی گرفتار هستند و تلاش میکنند تا با ابزارهایی از این بحران خارج شوند، لذا راهبرد آنها برای خارج شدن از بحران اقتصادی شان، استفاده از بازار ۸۰ میلیونی ایران است.

رزاقی اضافه کرد: ما نباید بگذاریم آنها فقط کالاهای خودشان را به ما غالب کنند، باید از آنها بخواهیم به جای واردات، سرمایه و تکنولوژی وارد کنند. وی به دولت توصیه کرد: برای ورود خارجی ها به ایران حتما شروطی تعیین کنند. چرا که غربی ها بدون شک برای ورود به ایران نقشه خواهند داشت. یادمان نرود که ایران هم اکنون پتانسیل بزرگی برای مصرف کالاهای خارجی دارد و خارجی ها این موضوع از من و شما بهتر میدانند. وی گفت: اگر این تشنگی مدیریت نشود ایران بعد از برجام، بازار مصرف کالاهای خارجی شده و این یک تهدید است