پنج شنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۷:۲۱ بعد از ظهر

اخبار تبعات افزایش نقدینگی در دولت یازدهم

تیمور رحمانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران:
افزایش نرخ سود بانکی در 4 سال گذشته تاثیر مستقیمی بر افزایش نقدینگی در سالهای 97 و 98 داشت/ برنامه کنترل رشد نقدینگی باید به تدریج آغاز شود

رحمانی گفت: عاملان اقتصادی طی نزدیک به 4 سال با وجود رکود و پایین بودن بازدهی بخش حقیقی و با وجود پایین آمدن شدید تورم، نرخ‌های سود بالا کسب کرده و این سودهای بالا با افزوده شدن به اصل سپرده‌ها، رشدهای بالای نقدینگی را شکل داده و این رشد بالای نقدینگی بالاخره در زمانی اثر خود را بر قیمت‌ها تخلیه می‌کرده و کافی بوده عاملی انتظارات تورمی که در حال شکل گرفتن بود را تحریک کند تا جهش قیمتی ایجاد شود و اعلام و اجرای تحریم‌ها همین کار را کرد.

۷۴ درصد از نقدینگی ۱۸۸۲ هزار میلیارد تومانی اقتصاد ایران در دولت حسن روحانی ایجاد شد

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که از ۱۸۸۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در کشور تا پایان سال ۹۷ ، دولتهای یازدهم و دوازدهم در ۶۸ ماه فعالیت خود سهم ۷۴ درصدی در ایجاد آن دارند. دولتهای نهم و دهم در ۹۶ ماه فعالیت خود ۲۲ درصد از آن را ایجاد کرده اند و دولت‌های قبل از آن هم تنها ۴ درصد از حجم نقدینگی فعلی را ایجاد کرده اند.

در دولت دوازدهم هر ماه ۲۷.۴ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شد

بررسی آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که از تیرماه ۹۶ تا اسفند ۹۷ که دولت دوازدهم در راس قوه مجریه قرار گرفته ۵۴۹ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شده که این آمار به طور میانگین افزوده شدن ماهانه ۲۷.۴ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی را نشان می‌دهد. همچنین در سال ۱۳۹۷ مجموعا ۳۵۲.۹ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شد که میانگین ماهانه آن ۲۹.۴ هزار میلیارد تومان می‌شود.

داود سوری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شریف در گفتگو با «نود اقتصادی»:
برای مردم عادی مهم نیست که نقدینگی از طریق افزایش پایه پولی رشد کرده یا از طریق ضریب فزاینده پولی، مهم این است که نقدینگی رشد کرده و مردم تورم را حس می‌کنند/ نقدینگی از هر طریقی رشد کرده بانک مرکزی باید جلوی آن را می گرفت

سوری گفت: برای مردم عادی مهم نیست که نقدینگی از طریق افزایش پایه پولی رشد کرده یا از طریق ضریب فزاینده پولی، مهم این است که نقدینگی رشد کرده و مردم تورم را حس می‌کنند.

انتقاد حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی از افزایش نقدینگی:
سیاستهای اقتصادی دولت ناامن است و به نقدینگی دامن می‌زند/ نوسان دستکاری‌شده نرخ سود در بازارهای سکه، دلار و طلا از عوامل رشد نقدینگی است

سلاح ورزی گفت: اقتصاددانان باور دارند سرچشمه رشد نقدینگی و عامل اصلی آن به سیاست‌های بودجه‌ای برمی‌گردد. دولت‌ها برای اینکه دخل و خرج خود را دست‌کم برای یک سال بودجه‌ای متوازن کنند باید انضباط مالی داشته باشند و دو طرف معادله بودجه را با منطق اقتصادی و شرایط روز به تعادل واقعی برسانند.

فیلم/ معاون وزیر اسبق نیرو:
جنوب شهر تهران سالی ۳۶ سانتی‌متر فرونشست دارد!


فیلم/ رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران:
مسئولان وزارت نیرو در جلسات می‌گویند برقی برای خودروهای برقی ندارند
فیلم/ مدیرعامل توانیر:
سال گذشته ۶۰۰ مگاوات ترانزیت برق آزمایشی به ترکیه داشتیم

پربیننده