سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: متأسفانه امسال بخشی از محصول هندوانه ایرانشهر و جیرفت دچار آفت شده است، این آفت ابتدا هندوانه‌ی کوچکی را که به اندازه توپ تنیس است از ناحیه پوست دچار آسیب کرده و سپس به گوشت آن می‌رسد.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان زمانی که اندازه این هندوانه‌ها کوچک بوده مبارزه با آفات را انجام داده وآن‌ها را از بین می‌برند اما این سوراخ‌ها کماکان بر روی پوسته باقی مانده و با بزرگ شدن هندوانه‌ها این حفره‌های ایجاد شده نیز رفته رفته بزرگتر می‌شود.

وی تأکید کرد: از نظر قوانین صادرات، کالاهایی که صادر می‌شوند نباید از نظر ظاهری هیچ‌گونه مشکلی داشته باشند از طرفی نباید پوست هندوانه نیز دچار آفتی باشد.

نورانی بیان داشت: متأسفانه صادرکننده یا از روی ناآگاهی یا بی دقتی به مقدار هندوانه‌هایی که دچار آفت شده است توجه نکرده، لذا وقتی این بار به کشورهای عربی رسیده است آن‌ها مشاهده می کنند که برخی از این میوه‌ها سوراخ دارد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: کشورهای مقصد نیز به جای این که برخوردشان برخورد حفظ نباتی باشد، با این اتفاق برخورد سیاسی کرده و موضوع را به بحث ایران هراسی مرتبط کرده‌اند.

وی افزود: هر انسان بالغ و عاقلی می‌داند که نمی‌توان از طریق سرنگ به هندوانه ، مواد شیمیایی اضافه کرد، اما متأسفانه آن‌ها چنین ادعایی داشتند که ایرانی‌ها هندوانه‌ها را عمدا آلوده کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در رابطه با این ادعاهای مطرح شده از سوی کشورهای عربی نباید به این سادگی گذشت و باید نسبت به آن اعاده حیثیت کرد.

وی با بیان این مطلب که صادرات هندوانه به کشورهای دیگر بدون هیچ مشکلی ادامه خواهد داشت، گفت: به جز اشتباه صادرکننده، نباید این موضوع را نادیده گرفت که سازمان حفظ نباتات برای این محصولات گواهینامه بهداشتی قرنطینه‌ای صادر کرده است.

نورانی تأکید کرد: این اتفاق در حقیقت هشداری است به سازمان‌های مربوطه تا در زمینه صادرات دقت بیشتری را مد نظر قرار دهند تا بعد از این میوه معیوب صادر نشود زیرا چنین اتفاقاتی ممکن است، بهانه‌ به دست دیگران بدهد تا بتوانند خدایی ناکرده از چنین موضوعاتی برای برهم زدن تجارت ایران با دیگر کشورها سوءاستفاده کنند.

وی در پاسخ به این که آیا رتبه صادرات پسته ایران نسبت به قبل پایین‌تر آمده، به نسیم گفت: صادرات این محصول روال عادی خود را طی می‌کند، البته تحریم‌ها باعث شده بود تا هزینه صادرات بالا برود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه داشت: بسیاری از کشورهای اروپایی نیز به دلیل تحریم، یا با ایران تجارت نکرده و یا با احتیاط از ما خرید می‌کردند.

وی تصریح کرد: با وجود اتفاقات اخیر در حال حاضر و در هفته‌های گذشته شاهد این هستیم که هیئت‌های خارجی بسیاری وارد ایران می‌شود و همه آن‌ها نیز علاقه‌مند توسعه روابط تجاری با ایران هستند.

نورانی با بیان این مطلب که روز گذشته هیئتی از قزاقستان و لهستان برای بحث توسعه روابط اقتصادی به ایران آمده‌اند، گفت: ما نیز از حضور هیئت‌های خارجی استقبال کرده و امیدواریم که این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.