بابک افقهی معاون وزیر سابق بازرگانی و رئیس اسبق سازمان توسعه و تجارت در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» با انتقاد از افزایش 362 درصدی واردات کالاهای لوکس اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنجم دولت موظف است هرگونه کنترل روی تجارت خارجی از جمله واردات را از طریق تعرفه گذاری عملیاتی کند.

وی با بیان این مطلب که " تعرفه و نظام تعرفه گذاری باید در بر گیرنده تعرفه موثر برای واردات باشد " تصریح کرد: چنانچه تعرفه ای که برای یک کالا در یک بازه زمانی تعیین می شود، موثر واقع نشود و همچنان شاهد واردات بی رویه این کالا باشیم، کمیسیون ماده یک قانون تنظیم مقررات تجاری کشور موظف است آن را بررسی کند و در خصوص اصلاح تعرفه آن تصمیم گیری مناسب کند.

رصد وضعیت تجارت خارجی وظیفه دولت است

رئیس اسبق سازمان توسعه و تجارت با اشاره به وظیفه دولت در خصوص تجارت خارجی گفت: یکی از وظایف دولت رصد وضعیت تجارت خارجی کشور است و این رصد باید به قدری دقیق و هوشمندانه باشد که همه مکانیزم های کنترلی برای مدیریت موثر واردات را در بر گیرد.

افقهی بررسی ماهیانه وضعیت تجارت کشور را مهم ارزیابی و تاکید کرد: دولت باید به طور ماهیانه وضعیت تجارت خارجی کشور به خصوص در حوزه واردات را رصد می کرد و نباید اجازه می داد که واردات کالای لوکس و یا واردات کالا از چین افزایش پیدا کند.

چرا بعد از یک سال متوجه آمار بالای واردات کالاهای لوکس شدیم؟

وی خاطرنشان کرد: نباید بعد از یکسال متوجه آمار گمرک در خصوص واردات کالای خاصی شویم و این نشان می دهد که متاسفانه مشکل از نظام تعرفه گذاری نیست بلکه دولت از ابزارهای موثر بر مدیریت واردات به درستی استفاده نمی کند.

معاون وزیر سابق صنعت با اشاره به ابزارهای مختلف برای نظارت بر واردات در دنیا به نسیم عنوان کرد: ابزارهایی در دنیا برای مدیریت واردات وجود دارد که ابزارهای تعرفه ای بخشی از آن ها را شامل می شود و بخش دیگر ابزارهای غیر تعرفه ای است.

افقهی در تشریح دلایل عدم بهره گیری مناسب دولت از ابزارهای نظارت بر واردات بیان کرد: ابزارهای نظارت بر واردات در کشور ما به دلیل عدم پایش درست مورد استفاده قرار نمی گیرند و متاسفانه باعث می شوند که این آمار نگران کننده در خصوص واردات در کشور مطرح شود.

وی با اشاره به اهمیت بهره گیری مناسب از ثبت سفارش گفت: ثبت سفارش برای واردات کالا به عنوان یک نظام پیش بینی کننده برای حجم واردات در گروه های مختلف کالایی یکی از ابزارهایی است که در اختیار دولت است و دولت به وسیله آن متوجه می شود که ارز کشور برای واردات چه کالاهایی توزیع می شود.

رئیس اسبق سازمان توسعه و تجارت تصریح کرد: ثبت سفارش یک پیش آگهی در مورد روند واردات در کشور به دولت ها و سیاستگذاران می دهد، ولی متاسفانه در حال حاضر دولت پایش مناسبی در مورد روند تجارت خارجی در کشور ندارد.

دولت حساسیتی برای رصد میزان واردات در کشور ندارد

افقهی با انتقاد از دولت یادآور شد: دولت حساسیت های لازم برای رصد میزان واردات و میزان تنوع و توزیع آن در بخش های مختلف را ندارد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده به موقع دولت از ابزارهای نظارتی به نسیم توضیح داد: در صورت وجود این پایش و انجام به موقع آن ابزارهای خوبی در اختیار دولت خواهد بود که واردات را کنترل و جهت دهی کند و کمک کند که دولت ابزارهای کنترلی را به موقع و در جای خود استفاده کند.

معاون وزیر سابق صنعت در پاسخ به این سوال که آیا با ادعای مسئولان سازمان توسعه و تجارت در خصوص مسئولیت نداشتن این سازمان در خصوص واردات موافقید یا خیر بیان کرد: توجیه سازمان توسعه و تجارت در خصوص نقش نداشتن در واردات قابل قبول نیست زیرا ابزارهای مناسب مانند همین پایش وضعیت تجارت خارجی را در اختیار دارد.

افقهی خاطرنشان کرد: اگر سازمان توسعه تجارت به درستی تجزیه و تحلیل منظمی از وضعیت تجارت خارجی داشته باشد این مشکلات به وجود نمی آمد.

سازمان توسعه تجارت مشکلات واردات بی رویه را به گوش وزرای مربوطه برساند

وی با اشاره به نقش آگاهی بخشانه سازمان توسعه و تجارت در خصوص واردات گفت: اطلاعات دقیقی در خصوص واردات در سازمان توسعه و تجارت وجود دارد که این سازمان باید آن ها را در اختیار وزرای چهارگانه ای که در راس کمیته ماده یک مقررات تجاری کشور هستند قرار دهد زیرا در این صورت قطعا این وزرا به این وضعیت رسیدگی می کنند.

کم کاری در در تجزیه و تحلیل واردات کشور را به این روز انداخته است

رئیس اسبق سازمان توسعه و تجارت با بیان اینکه " در رصد و پایش و تجزیه و تحلیل تجارت کشور کم کاری صورت گرفته است " خاطرنشان کرد: سازمان توسعه و تجارت متولی تجارت خارجی کشور است و نقطه آغاز و خاستگاه هر اتقافی در حوزه تجارت حارجی کشور نیز می باشد.

افقهی با اشاره به اهمیت سازمان توسعه و تجارت یادآور شد: نگاه سایر دستگاهها به دهان و حرکت سازمان توسعه و تجارت است، بنابراین مسئولان این سازمان نباید از این مسئولیت شانه خالی کنند.

گقتگو از مهدی کاشی پزها