به گزارش «نسیم»، قباد افشار، رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: سال گذشته که من کار را در سازمان آغاز کردم بودجه سازمان حدود 6 میلیارد تومان بود و سازمانی که تا این اندازه دارای اهمیت، وظایف حاکمیت و مسئولیت‌های فراوانی است عده‌ای به دنبال منحل کردن آن بودند.

وی افزود: امروز در پایان سال 93 دولت رقم اعتبارات ما را به حدود 60 میلیارد تومان رسانده و این میزان را در سال 94 به بیش از 120 میلیارد تومان تعیین کرده که هیچ دستگاهی وجود ندارد که تا این اندازه دولت به آن توجه کرده باشد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد:‌کشورهایی که در سطح ما هستند حداقل 50 سال است از قانون حفظ کاربری اراضی آنها می‌گذرد و کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بین 50 تا 80 سال است که دارای قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی هستند.

افشار بیان داشت: ما برنامه حفظ کاربری اراضی کشاورزی را تهیه  کرده‌آیم و برخی از اقدامات پیشگیرانه مانند تشکیل یگان ویژه را انجام داده و با بنیاد مسکن و شورای عالی شهرسازی وارد گفت‌وگو شده و توافقاتی را انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بیان داشت: از دهه 40 بحث آمایش سرزمین وجود داشته اما اجرا نشده و اگر آمایش صورت می‌گرفت در غرب تهران کارخانه ساخته نمی‌شد و صنایع آب‌بری مثل ذوب‌آهن و فولاد در اصفهان ساخته نمی‌شد.

افشار بیان داشت: بیش از 70 درصد زمین‌های کشاورزی فاقد سند است و ما به دنبال این هستیم تا با تامین سرمایه افراد را تشویق کنیم که زمین‌های خود را خریداری و به قطعات بزرگ تبدیل کنند.

وی افزود: الان اندازه متوسط زمین‌های شمال در کشور به زیر یک هکتار و حدود 7 هزار متر رسیده و چنین زمینی اقتصادی نیست.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: طرح کاداستر اراضی کشاورزی با همکاری سازمان‌های مختلف از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بنیاد مسکن،‌ نقشه‌برداری کشور، وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مرتبط اجرایی می‌شود.

وی افزود: کاداستر اراضی کشاورزی باید حدود 40 سال پیش انجام می‌شد و نقشه کاداستر اراضی در شناسایی نوع کشت، خاک، وضعیت آب و مدیریت زمین موثر است.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد از اراضی کشور به عنوان اراضی کشور و منابع طبیعی در اختیار وزارت کشاورزی است بیان داشت: با توجه به این که 70 درصد از اراضی کشاورزی کشور سند مالکیت ندارد برای مشخص کردن اراضی دولتی و شخصی و سند دار کردن اراضی به نقشه کاداستر نیاز داریم.

افشار تصریح کرد: از 165 میلیون هکتار مساحت کشور حدود 23 میلیون هکتار معادل 15 درصد از مجموع وسعت کشور مستعد فعالیت‌های کشاورزی است و این رقم در حدود 18.7 میلیون هکتار هم اکنون در چرخه تولید محصولات کشاورزی قرار دارد.

افشار بیان داشت: سالانه به طور متوسط 14.8 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در کشور به زیر کشت می‌رود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد:‌در دهه‌های اخیر با توسعه کشور گرایش به شهر‌نشینی رشد داشته به طوری که جمعیت شهری از 6 میلیون نفر در دهه های گذشته به 48 میلیون نفر افزایش یافته و به عبارتی از 28 درصد جمعیت کل کشور این رقم به 70 درصد جمعیت کل کشور افزایش یافته است.

وی افزود: در 16 سال گذشته نزدیک به یکصد هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به صورت مجاز یا غیر مجاز تغییر کاربری داده شده و از چرخه تولید خارج شده است.