گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»- گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز هر سال پای ثابت گرانی ها در نیمه دوم سال هستند. در چند سال اخیر این سه محصول مورد نیاز خانوارها در کنار خیار و یا دیگر انواع سیفی جات وضعیت خوبی در این مقطع از سال از لحاظ قیمتی نداشته اند. مردم هر سال یا با گرانی بی رویه این محصولات و یا کمیاب شدن بی دلیل آن ها در بازار رو به رو بوده اند. امسال در تازه ترین موج افزایش قیمت این محصولات گوجه فرنگی به قیمت کیلویی 4000 تومان رسید که طبق اعلام بانک مرکزی 109 درصد افزایش قیمت داشته است. خیار نیز با افزایش حدود دو برابری در قیمت به کیلویی 3000 تومان رسید. وضعیت سیب زمینی و پیاز هم دست کمی از صیفی جات ندارد و قیمت هر کدام در حدود 60 تا 70 درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت هر کیلو سیب زمینی در بازار میوه و تره بار چیزی در حدود 4500 تومان گزارش شده است و قیمت هر کیلوگرم پیاز هم چیزی در حدود 3500 تومان اعلام شده است. بنابر اعلام بانک مرکزی قیمت سیب زمینی نسبت به ماه گذشته حدود 196 درصد افزایش قیمت داشته است.

این افزایش قیمت ها در نزد مسئولین و دست اندرکاران حوزه کشاورزی و بازار معمولا با توجیهات مختلفی رو به رو بوده است و یکی از مهم ترین دلایل این گرانی های هر ساله، سردی هوا و سرما زدگی محصولات کشاورزی اعلام می شود.

نگهداری رئیس تعاونی های روستایی باغداران در این خصوص به «نسیم» گفت: بارندگی و سرمای موجود به تخریب بسیاری از محصولات گوجه فرنگی در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان و هرمزگان انجامیده است و دلیل اصلی گرانی های بی رویه همین دلیل است.

اما شادلو رئیس اتحادیه باغداران نظر دیگری دارد و حضور واسطه ها را دلیل این افزایش قیمت هر ساله می داند.

وی در این خصوص به «نسیم» گفت: واسطه ها از نابسامانی های موجود در عرصه کشت و زرع بیشترین سود را می برند و قیمت بسیاری از این محصولات را دچار افزایش قیمت فزاینده ای می کنند.

رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: به طور مثال قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی سر زمین های کشاورزی 600 تومان است که قابل مقایسه با قیمت بازار نیست.

حمل و نقل کند این محصولات در فصل سرما هم از عوامل دیگر این افزایش قیمت ها به شمار می رود.

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در این خصوص معتقد است: گرانی کرایه های حمل و نقل و مشکلاتی که در خصوص انتقال محصولات کشاورزی به مراکز استان ها وجود دارد سهم زیادی را در گرانی این محصولات ایفا می کند.

یکی دیگر از عواملی که در گرانی این محصولات موثر است اتمام ذخایر محصولات شهری و گلخانه ای و انتظار برای ورود محصولات روستایی به شهرهاست. معمولا در ماههای نخست سال نیمه دوم سال بازار شهرهای بزرگ تا قبل از رسیدن محصولات روستایی مشکلات زیادی را در تامین برخی محصولات به خصوص در حوزه سیفی جات دارد.

ناگفته نماند این شوک های قیمتی به محصولات کشاورزی در شرایطی اتفاق می افتد که مسئولان حوزه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی فعلا اظهار نظری در این خصوص نکرده اند و به نظر می رسد جلسات ستاد تنظیم بازار تاثیری در کنترل قیمت های محصولات کشاورزی ندارد.