محمد حسین برخوردار در گفتگو با «نسیم» با دفاع از واردات محصولات کشاورزی این مسئله را ناشی از عقب افتادگی در بخشهای عمرانی حوزه کشاورزی دانست.

وی در خصوص واردات مرغ توسط دولت با وجود ذخیره 145 هزار تنی اظهار کرد: تاکنون چیزی در این خصوص محرز نشده است، اما اگر واقعا چنین اتفاقی افتاده باشد دولت کار نادرستی را انجام داده است.

برخوردار افزود: ذخایر مرغ کشور امروز در جایگاهی است که علاوه بر تامین نیاز داخل، قادر به صادرات هم هستیم.

رئیس مجمع عالی واردات در خصوص احتمال دامن زدن برخی از وارد کنندگان سودجو به شایعاتی در مورد پر مصرف بودن حوزه کشاورزی در کشور نیز به نسیم گفت: متاسفانه در چند سال اخیر روی مصرف بهینه آب خوب کار نکردیم و بسیاری از طرح های زیر بنایی کشور در حوزه آب کار نیمه کاره است.

برخوردار ادامه داد: بسیاری از درآمدهای نفتی صرف هزینه های جاری کشور و دستمزد کارمندان دولت شده و بخش های عمرانی به خصوص در حوزه آب مورد غفلت واقع شده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری پنج سال قبل در پیام نوروزی در خصوص مسئله آب تذکر دادند که اگر آن روز این مسئله جدی گرفته می‌شد، امروز ما در حوزه کشاورزی مصرف آب بهینه ای را داشتیم.

رئیس مجمع عالی واردات گفت: در حال حاضر اگر در تولیدات کشاورزی آب را بهینه مصرف نکنیم از لحاظ صرفه اقتصادی متضرر می شویم و ناچاریم وارد کنیم.

برخوردار راه حل برون رفت از وضعیت فعلی کشاورزی کشور را ورود تعاونی ها به این بخش دانست و تصریح کرد: تعاونی های بزرگ کشور با ورود به عرصه کشاورزی می توانند زمین های کشاورزی را در اختیار بگیرند و شرایط گسترش این بخش را فراهم نمایند.

وی در مورد میزان واردات بخش کشاورزی در کشور هم به نسیم گفت: سالانه بسته به میزان نیاز کشور و وضعیت بازارهای جهانی 12 میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد کشور می شود که این رقم مقداری نگران کننده است.

رئیس مجمع عالی واردات با تکذیب وارد لبنیات نیز عنوان کرد: واردات لبنیات نیازمند کانتینرهای بزرگی است که با توجه به هزینه بالا صرفه اقتصادی ندارد، مگر این که مواد اولیه مورد نیاز وارد کشور شده و اینجا ترکیب شوند که چنین مسئله ای تاکنون اتفاق نیفتاده است.