اصطلاح Laytime نیز از همین زمان در حمل‌ونقل بین‌المللی اهمیت بسیاری پیدا کرد. به استناد این مفهوم بارگیری یا تخلیه محموله‌ها به‌منظور جلوگیری از تحمیل خسارت به صاحب کشتی باید در زمان معینی انجام شود. به همین دلیل در قراردادهای حمل‌ونقل بین‌اللملی دریایی بخشی به زمان بارگیری اختصاص داده می‌شود که به آن Laytime می‌گویند. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که Laytime چیست و چه کاربردی در حمل‌ونقل بین‌المللی دارد. برای جلوگیری از هر‌گونه مشکل و تحمیل هزینه‌های اضافی در زمان تخلیه یا بارگیری کالا پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید. 

آشنایی با مفهوم Laytime در حمل‌ونقل بین‌المللی

اگر برای جابه‌جایی محموله‌های تجاریتان به روش حمل دریایی یک کشتی اجاره کرده‌اید، مهم است که بدانید  «Laytime چیست» و چه کاربردی برای بارگیری، حمل و تخلیه محموله‌ها با کشتی دارد. افرادی که برای حمل‌ونقل محموله‌های تجاریشان از روش حمل دریایی و اجاره کشتی استفاده می‌کنند، به یک زمان آزاد برای بارگیری یا تخلیه کالا نیاز دارند. به این زمان آزاد در اصطلاح laytime می‌گویند. چارترکننده باید کالاهای خود را در زمان آزاد موجود، که در قرارداد چارتر نوشته شده است، بارگیری یا تخلیه کند.

Laytime معمولا به دقیقه، ساعت یا روز اندازه‌گیری می‌شود. برای شرکت حمل و نقل ترکیبی که در کنار سایر روش‌های حمل‌ونقل، هم‌چون حمل هوایی و زمینی از روش حمل دریایی و کشتی اجاره شده برای جابه‌جایی محموله‌های تجاری استفاده می‌کند، اطلاع دقیق از Laytime اهمیت بسیاری دارد. 

آشنایی با انواع Laytime؛ تقسیم‌بندی به دو دسته Customary Laytime و Fixed Laytime

به‌طورکلی Laytime به دو دسته Customary Laytime و Fixed Laytime تقسیم می‌شود. منظور از Customary Laytime مدت زمان متعارفی است که برای بارگیری و تخلیه نیاز مورد نیاز است. این مدت زمان به‌عنوان یک استاندارد عمومی در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. این استانداردها معمولا توسط انجمن‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و حتی قراردادهای بارگیری و تخلیه بین موجر و حامل تعیین می‌شوند.

در مقابل منظور از Fixed Laytime مدت زمان مشخصی برای بارگیری و تخلیه در یک معامله حمل‌ونقل دریایی است. این زمان به‌صورت ثابت و بدون تغییر تا زمانی که قرارداد انجام شود، باقی می‌ماند. یعنی در قرارداد با Laytime ثابت، مدت زمان مشخصی برای انجام فعالیت‌های بارگیری و تخلیه تعیین می‌شود و امکان کم و زیاد کردن این زمان به‌هیچ عنوان وجود ندارد. اگر برای ارسال بار از ترکیه به ایران از کشتی اجاره شده استفاده می‌کنید، به Laytime برای بارگیری در زمان مناسب توجه داشته باشید.

فاکتورهای تاثیر گذار برای تعیین مدت Laytime 

مدت Laytime ممکن است بر‌اساس عوامل مختلف مانند نوع بار، نوع کشتی، مسافت مسیر حمل‌ونقل و شرایط بندر مقصد تعیین شود. به‌عنوان مثال ممکن است این زمان برای واردات ماشین آلات خط تولید نسبت به واردات کالاهای سبک هم‌چون نخ و پارچه طولانی‌تر باشد. به‌طورکلی نیز مدت زمان Laytime معمولا به روزهای کاری اشاره دارد و ممکن است حداقل و حداکثر زمان مشخصی را شامل شود.

مسئولیت پرداخت خسارت‌ها در صورت سپری شدن Laytime 

براساس Laytime باید بارگیری یا تخلیه کالا در زمان معینی انجام شود. در‌صورتی‌که بارگیری طبق این زمان‌بندی صورت گیرد، به محموله دموراژ تعلق نخواهد گرفت؛ اما اگر بارگیری یا تخلیه در مدت زمان تعیین شده انجام نشود، مالک کشتی موظف است به اداره بندری که کالا در آنجا بارگیری یا تخلیه می‌شود، مبلغی را پرداخت کند. در مقابل نیز اجاره‌کننده کشتی نیز باید به دلیل انجام نشدن بارگیری در زمان تعیین‌شده در قرارداد مبلغی را به‌عنوان غرامت بپردازد. این مبلغ به دلیل توقف بیش‌از‌حد کشتی برای بارگیری یا تخلیه به مالک کشتی پرداخت می‌شود.

بررسی تفاوت Laytime با Laydays 

حال که به سوال «Laytime چیست» پاسخ دادیم، بهتر است با تفاوت‌ آن با Laydays نیز آشنا شویم. در هر دو حالت،  زمانی برای عملیات بارگیری در نظر گرفته می‌شود؛ اما Laydays به زمانی که مالک ، کشتی را برای بارگیری آماده می‌کند اشاره دارد و Laytime مدت زمان مجاز برای انجام بارگیری است. اگر اقدامات لازم برای حاضر کردن کشتی چارتر قبل از زمان Laydays انجام شود، متصدی هیچ‌گونه تعهدی برای بارگیری پیش از موعد محموله ندارد. به این ترتیب توجه داشته باشید که Laydays به هیچ عنوان برای زمان بارگیری و تخلیه کالا به کار برده نمی‌شود. معمولا  از نظر زمانی   Laydaysپیش از Laytime  می باشد.

حمل‌ونقل دریایی با هانزا؛ سریع، مطمئن و کم‌هزینه

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که «Laytime چیست». این مفهوم به‌صورت دقیق در قرارداد چارتر ذکر و شرایط آن مشخص می‌شود تا بارگیری و تخلیه بار در مدت زمان معینی انجام شود. در صورت رعایت نکردن شرایط مربوط به Laytime در قرارداد مجبور به پرداخت جریمه خواهید بود. این جریمه توسط مشتری به صاحب کشتی اجاره شده پرداخت می‌شود. به این ترتیب به‌کارگیری این مفهوم کمک می‌کند که شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای اجاره دادن کشتی داشته باشند. همچنین به کمک Laytime مشتری و صاحب کشتی از زمان دقیق بارگیری و تخلیه مطلع می‌شوند و از خسارات احتمالی در‌صورت تخلیه و بارگیری دیرتر از موعد مقرر جلوگیری خواهد شد. به این ترتیب مفهوم Laytime برای تعیین شرایط حمل‌و‌نقل دریایی و مسائل مرتبط با آن اهمیت بسیاری دارد. 

یکی از تخصصی‌ترین خدمات هانزا،‌ حمل‌ونقل دریایی است. به کمک کارشناسان هانزا می‌توانید زمان‌بندی دقیقی برای حمل‌ونقل بارها، انتخاب نوع و سایز کانتینرها، استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل متناسب و بهینه‌سازی مسیرهای حمل‌و‌نقل داشته باشید. برای دریافت مشاوره و استعلام هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی می‌توانید به سایت هانزا به آدرس hansanav.com مراجعه کنید.