به گزارش «نود اقتصادی»، بهبود عوامل بنیادی در اقتصاد ایران و افزایش نااطمینانی در بازارهای جهانی که افزایش روند تورمی در اروپا، تقویت اتحادیه‌های ضد دلاری در اقتصاد های بزرگ جهان و تداوم بحران های مالی در آمریکا از جمله مهم ترین عوامل آن است، باعث شده تا قیمت انواع ارز در بازارهای رسمی و غیر رسمی ایران روند کاهشی به خود بگیرد و بازارها با فشار عرضه و کاهش تقاضا رو به رو شوند.

 در بازار دلار این موضوع از محل تصمیمات دولت برای مالیات ستانی از معاملات سوداگران و همچنین عملیات ویژه بانک مرکزی برای سرکوب معاملات در بازارهای غیر رسمی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و سرکوب شدید قیمت ها را به دنبال داشته است.

 آنگونه که در معاملات دیروز مشاهده میشد، فعالان بازارهای غیر رسمی علی رغم پیشنهاد نرخ ۵۳ تا ۵۴ هزار تومانی برای فروش اسکناس دلار، حاضر نبودند این اسکناس آمریکایی را در قیمت های بالاتر از ۵۱ هزار تومان خریداری کنند.

 همچنین تحلیل گران با استناد به روند قیمت دلار، پیش بینی می‌کردند قیمت این ارز یک روند نزولی تمام عیار را در پیش داشته باشد. دیروز نرخ دلار همانگونه که پیش بینی میشد از سقف قیمتی خود بازگشت و با کاهش حدود ۲۰۰۰ تومانی ، کانال ۵۵ هزار توان را از دست داد.

 این روند در پایان معاملات دیروز تشدید شد و نرخ دلار به کف کانال ۵۳ هزار تومان رسید. روندی که کارشناسان برتداوم آن تاکید می‌کنند و محدوده ۵۰ هزارتومان را به عنوان هدف اول قیمت دلار در نظر می‌گیرند.

 همچنین برخی سناریوها نشان می‌دهد درصورت تقویت فشار عرضه و عدم استقبال خریداران از محدوده ۵۰ هزار تومان ، قیمت دلار می تواند تا ۴۴ هزار تومان نیز کاهش یابد.

 نگاهی به نظرات کارشناسان و فعالین بازار نشان می دهد، اکثر سناریوها و تحلیل های موجود به تداوم روند نزولی دلار تاکید دارد و انتظارات در خصوص افزایش قیمت ارز بسیار ضعیف است.

 این موضوع باعث شد تا دلالان برای خروج سریع تر از بازار دست به کار شوند و با جوسازی و ملتهب نشان دادن بازار، شرایط را برای واگذاری دلارهای مانده در دست خود مهیا کنند.

 با این وجود بازار در روزهای اخیر، فشار فروش خود را حفظ کرد و قیمت‌ها حرکت خود را به سمت پایین آغاز کرده است.