به گزارش «نود اقتصادی»، یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی در خصوص راهکار‌های کنترل تورم گفت: راهکارهای مهار تورم بیان شده است که به عنوان مثال رشد نقدینگی و پایه پولی را چگونه باید کنترل کرد. 

وی افزود: مسائل مربوط به کنترل تورم مشخص است و خیلی جای نگرانی ندارد و تمام مسائل علمی و تجربی را در خصوص راهکار کنترل تورم می‌دانیم اما از نظر اجرایی کردن این راهکارها با مشکل مواجه هستیم. بنابراین اگر می خواهیم از این گردونه خارج شویم باید در مرحله اول راهبردها و در مرحله دوم سیاست ها و در مرحله سوم نیز باید مدیریت ها را بازنگری کنیم.

آل اسحاق بیان کرد: ما در کشور حسابرسی مالی، حسابرسی مدیریت و حسابرسی سیاست‌ها داریم که متاسفانه در کشور به حسابرسی سیاست‌ها توجهی نمی‌شود در حالی که حسابرسی سیاست ها شامل مجموعه سیاست های راهبردی و اجرایی است لذا بازنگری آن باعث می شود که اگر سیاستی درست نبوده و درست انجام نشده آن را درست کرد ولی این اتفاق در کشور ما نیفتاده است. 

وزیر اسبق بازرگانی خاطر نشان کرد: در طول ۴۰ سال گذشته ما سیاست‌هایی را در خصوص نظام بانکداری، نظام مالیاتی، نظام توسعه ای، نظام صنعتی، نظام تشکیلاتی استفاده کرده ایم که بعضا در جاهایی مشکل داشته است بنابراین لازم است تا با بهره گیری از حسابرسی سیاستی این نظامات را ارزیابی کنیم و هر جا سیستم غلط بوده است آن سیستم را اصلاح کنیم و بررسی کنیم که نقاط ضعف و قدرت کجاست و از ضعف ها و کاستی ها عبرت بگیریم.