به گزارش «نود اقتصادی»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در حالی هفته گذشته سود ۱۳۵ریالی را برای هر سهم خود به تصویب رساند که طی سال مالی منتهی به خرداد ۱۴۰۱، تنها ۱۳۰ ریال سود خالص شناسایی کرده بود.

صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد، سود شناسایی شده این شرکت در مقایسه با سال مالی گذشته به میزان ۳۲ درصد کاهش یافته است.

این موضوع درحالی اتفاق افتاده که سرمایه این شرکت در حدود یک هزار درصد افزایش یافته و از ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، به حدود ۱۶۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین عناوین درآمدی این شرکت نشان می‌دهد، درآمد سود سهام و سود فروش سرمایه‌گذاری‌های شرکت به ترتیب با کاهش ۵ و ۹۲ درصدی روبرو شده است و در بخش هزینه‌ای نیز، هزینه‌های مالی شرکت به میزان ۵۵ درصد افزایش داشته است.

همچنین هزینه‌های عملیاتی شرکت نیز طی سال مالی ۱۴۰۱ با ۸۰ درصد افزایش روبرو شده است که در مقایسه با نرخ تورم و افزایش حقوق و دستمزد، رشد به مراتب بالاتری را نشان می‌دهد.

تقسیم سود ۱۰۴ درصدی شستا در حالی است که این شرکت بیش از یک هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان بابت تامین مالی از سیستم بانکی هزینه شناسایی کرده است.

کارنامه ضعیف مدیران شستا در سال مالی ۱۴۰۱ باعث شد تا نرخ بازده دارایی شرکت با کاهش ۸۲ درصدی نسبت به سال مالی ۱۴۰۰، به حدود ۱۰ درصد تنزل یابد.

مدیران این شرکت، افزایش سرمایه از طریق مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را مهمترین دلیل سقوط نرخ بازده دارایی‌های شرکت ذکر کرده‌اند.

اما کارشناسان بر این باورند که افزایش سرمایه مذکور، عملکرد واقعی این شرکت را نمایان کرد و نشان داد اگر ارزش دارایی‌های شرکت را به نرخ روز محاسبه کنیم، سودسازی این ابر شرکت سرمایه‌گذاری، به هیچ وجه قابل قبول نبوده است.

عملکرد ضعیف شستا طی یک سال گذشته سهامداران را از این شرکت دلسرد کرده و منجر به کاهش بیش از ۱۲ درصدی ارزش سهام این شرکت شده است.