به گزارش «نود اقتصادی»، مراد سیف، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: اگر ما درمورد اغتشاشات دو مسئله را از هم تفکیک نکنیم دچار اشتباه می‌شویم. مسئله نخست اعتراض و نارضایتی است که دلایل و پیامدهای خودش را دارد و مسئله دیگر هم آشوب و تخریب است.

وی بیان کرد: با روی کار آمدن ترامپ و زیاده‌خواهی او آمریکایی‌ها توافقنامه برجام را پاره کردند و فشار حداکثری را در دستور کار خود قرار دادند که این فشار حداکثری برای کشور و مردم ما خیلی هزینه ایجاد کرد و سفره مردم را کوچک‌تر کرد و ما حتی در بخش دارویی هم تحریم شدیم.

سیف افزود: راهبرد فشار حداکثری آمریکایی‌ها به اذعان خودشان با شکست مواجه شد. شاخص‌های اقتصادی بعد از فشار‌های حداکثری و محاصره اقتصادی هم اکنون رو به بهبود است و بنابراین نشانه‌های شکست این راهبرد کاملاً آشکار شده است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: آمریکایی‌ها از توسعه و تقویت پیوندهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم خیلی احساس تهدید کردند؛ اما واقعیت سومی که آمریکایی‌ها به آن رسیدند این بود که گزینه تهدید نظامی علیه ایران را هم ندارند و همین سه عامل آن‌ها را به سمت راهبرد بی‌ثبات‌سازی داخلی سوق داد. 

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری شدید و بسیج کردن مزدوران گروهک‌ها و تجهیز آن‌ها به انواع سلاح‌ها در راستای همین هدف عملیات بی‌ثبات‌سازی داخلی به‌ویژه در حوزه اقتصاد است.