بدیهی است به دلیل نحوه متفاوت ساخت، کاربرد این دو ورق در صنایع نیز متفاوت خواهد بود. لازم است بدانید اصلی‌ترین دلیل متفاوت بودن این دو ورق فولادی نحوه متفاوت ساخت است؛ پس بد نیست نگاهی به پروسه ساخت ورقه سیاه و گالوانیزه بیاندازیم:

ورق سیاه چگونه ساخته می‌شود؟

ورق‌های سیاه حاصل نورد گرم روی ورق‌های فولادی با ضخامت بالا هستند. در کارخانه فولاد، ورق‌های فولادی بعد از تحمل بیش از 900 درجه حرارت، از بین دستگاه نورد با فشار عبور داده می‌شوند. این پروسه به افزایش استحکام ورق سیاه می‌افزاید اما محصول حاصل از این فرایند ابعاد چندان دقیقی ندارد و سطح آن به دلیل اکسیداسیون سیاه رنگ است. از این رو کاربرد این محصول در صنایعی است که استحکام بر زیبایی اولویت دارد.

ورق گالوانیزه چگونه ساخته می‌شود؟

در فرایند ساخت ورق گالوانیزه از ورق‌های سیاه استفاده شده و آن را بار دیگر از یک کانال حرارتی حدود 200 درجه سانتی‌گراد عبور می‌دهند؛ اما برای افزایش زیبایی و استحکام ورق در برابر عوامل محیطی، ورق را با فلز روی گالوانیزه می‌کنند. روی‌اندود کردن فولاد نه تنها بر زیبایی ظاهری آن می‌افزاید بلکه مقاومت ورق را در برابر رطوبت، تغییرات دمایی، خوردگی، ضربه و فشار افزایش می‌دهد.

images_1662278980.jpg

ورق سیاه چه تفاوتی با ورق گالوانیزه دارد؟

پس می‌توان گفت که اصلی‌ترین تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه در پایه ساخت آن‌ها است؛ اما این تنها تفاوت این دو ورق نیست:

تفاوت در میزان مقاومت در برابر اکسید آهن

زنگ‌زدگی اصلی‌ترین آسیبی است که یک ورق فولادی را تهدید می‌کند. با اینکه ورق‌های فولادی نسبت به ورق‌های آهنی مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند؛ اما در بین ورق‌های فولادی این ورق‌های گالوانیزه هستند که توانایی مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی از خود نشان می‌دهند. ورق سیاه در شرایط مشابه زودتر از ورق گالوانیزه زنگ می‌زند.

تفاوت در میزان جوش‌پذیری

با اینکه فروش ورق a516 به عنوان ورقی با میزان جوش‌پذیری بالا انجام می‌شود اما اگر بخواهیم تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه را از نظر جوش‌پذیری مقایسه کنیم؛ باید بگوییم که عدم وجود روی در لایه سطحی ورق سیاه؛ جوش‌پذیری آن را افزایش می‌دهد و این در حالی است که ورق گالوانیزه با وجود روی به سختی جوش می‌خورد.

تفاوت در میزان استحکام کشش و خمشی

مقاطع فولادی به دلیل داشتن استحکام بالای کششی و خمشی در صنایع سنگین و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود؛ اما این دو ورق فولادی مقاومت متفاوتی در برابر خمش و کشش نشان می‌دهند. طبق برآوردها استحکام خمشی و کششی ورق گالوانیزه بیشتر از ورق سیاه است.

images_1662278991.jpg

تفاوت در کاربرد ورق‌ها

تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه کاربری آن‌ها را کاملاً مجزا می‌نماید. در صنایع سنگین و جایی که مقاومت محصول ساخته شده و یا اتصال ایجاد شده اهمیت بیشتری نسبت به زیبایی داشته باشد، ورق سیاه کاربرد خواهد داشت. مخصوصاً اگر نیاز به جوشکاری وجود داشته باشد بهترین گزینه پیش‌رو ورق سیاه است و ورق گالوانیزه نمی‌تواند کارایی مناسبی داشته باشد. ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی، خودروسازی، تولید تجهیزات کشاورزی، ساخت رینگ چرخ و صنایع سنگین از جمله مواردی هستند که از ورق سیاه در آن‌ها استفاده می‌شود.

اما ورق گالوانیزه بسیار زیباتر است و ابعاد آن بسیار دقیق‌تر از ورق سیاه خواهد بود. بر خلاف ورق سیاه که در صنایع سنگین استفاده می‌شود؛ ورق گالوانیزه را می‌توان در ساخت لوازم خانگی، صنعت برق و الکترونیک، صنایع خودروسازی، صنایع ساختمان، ساخت تجهیزات ترافیکی، سیلوهای گالوانیزه و ... استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید روی‌اندود کردن ورق و گالوانیزه کردن این محصول آن را برای استفاده در مناطق و شرایط بد آب و هوا مناسب می‌نماید.

تفاوت‌های ظاهری ورق سیاه با گالوانیزه

هر فردی می‌تواند تفاوت بین ورق گالوانیزه و سیاه را تشخیص دهد. ورق سیاه ظاهری اکسید شده، مات، خشن و سیاه رنگ دارد و اصولاً علت نام‌گذاری آن نیز به همین دلیل است. ضخامت آن نسبت بالا است و زیبایی چندانی ندارد. این در حالی است که ورق‌های گالوانیزه براق، صیقلی و با کیفیت هستند و ابعاد آن‌ها بسیار دقیق طراحی شده‌اند.

images_1662279010.jpg

تفاوت در ابعاد ورق گالوانیزه و سیاه

دیگر تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه در ابعاد تولید آن می‌باشد. اغلب ورق‌های گالوانیزه در کارخانه فولاد در ضخامت‌های بین 25 صدم میلی‌متر تا 2.5 میلی در عرض‌های 100 الی 125 ساخته می‌شوند. البته بسته به نوع درخواست کارخانه سفارش‌دهنده ابعاد ورق‌ها برش داده می‌شوند و از این رو فروش ورق گالوانیزه در ابعاد متفاوت امکان‌پذیر خواهد بود.
در مورد ورق سیاه باید گفت که ضخامت آن بین 2 تا 100 میل متر متفاوت است و همین‌طور که می‌توان تشخیص داد، ضخامت ورق سیاه بیشتر از ورق گالوانیزه است؛ اما از نظر عرض این محصول را می‌توان در ابعاد 60 تا 200 سانتی‌متر سفارش داد. طول این محصول نیز بسته به درخواست صنایع بین 2 تا 12 متر متفاوت است. کاملاً مشخص است که از ورق‌های گالوانیزه در ظریف‌کاری استفاده می‌شود و این در حالی است که ورق‌های سیاه جهت استحکام‌بخشی استفاده می‌شود.

تفاوت قیمت در ورق سیاه و گالوانیزه

با توجه به کاربری متفاوت این محصولات و نحوه ساخت متفاوتشان می‌توان تشخیص داد که ورق سیاه به دلیل پروسه ساده‌تر تولید و کاربردی کمتر قیمت کمتری نسبت به ورق گالوانیزه دارد؛ البته این در حالتی است که ابعاد و وزن هر دو یکسان باشد. ورق‌های گالوانیزه نیز بسته به ابعادشان قیمت‌گذاری می‌شود. به عنوان مثال قیمت تسمه فولادی با توجه به ضخامت، طول و عرض تعیین شده و به فروش می‌رسد. این موضوع در مورد ورق سیاه نیز صادق است.

کلام آخر

ورق سیاه و ورق گالوانیزه به عنوان دو مورد از پرکاربردترین مقاطع فولادی استفاده شده در صنایع شناخته می‌شوند. تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه مورد بحث این مقاله بود و متوجه شدیم که ورق گالوانیزه حاصل نورد سرد روی ورق سیاه است که روی‌اندود شده است. از این رو کاربری، قیمت، ابعاد هر دو کاملاً متفاوت است. بازرگانی آیرومارت با فروش آنلاین انواع مقاطع فولادی تلاش دارد مسیر دسترسی شما به این مقاطع را هموار کند. در ضمن با فراهم آوری شرایط فروش استثنایی، قسطی، بورسی و LC تلاش دارد که سرمایه‌گذاری شما در این حوزه را تسهیل نماید. شما می‌توانید از طریق وبسایت iromart.com و شماره تلفن 02145306، با کارشناسان آیرومارت ارتباط برقرار کنید.