به گزارش «نود اقتصادی»، دکتر میثم مهرپور، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: در ماجرای هدفمندی یارانه نان با بنزین تفاوت‌هایی وجود دارد. در ماجرای بنزین هرکس مصرف بیشتری داشته باشد، یارانه بیشتری را هم دریافت می‌کند، از همین رو اگر دولت یارانه‌ای که به حامل‌های انرژی می‌دهد را به صورت یکسان و مساوی بین همه مردم توزیع کند در راستای عدالت بوده و تاحدودی هم درست است.

وی بیان کرد: اما در ماجرای نان موضوع برعکس است و هرچه افراد از دهک پایین‌تر جامعه باشند میزان مصرف نان آن‌ها بیشتر خواهد شد، نان به عنوان ماده غذایی مطرح است که جایگزین آن برنج و چیزهای دیگری است، هرچه شخصی مرفه‌تر باشد کالاهای جانشین نان بیشتر و گران‌تر شده و مصرف نان فرد کمتر خواهد شد.

مهرپور افزود: البته در حالت راه اندازی کارت ملی نان باید مشخص شود که سهمیه افراد به چه صورت است، اگر سهمیه افراد تغییری نکرده و افراد هر میزانی که می‌خواهند از نان استفاده کنند و این اقدام فقط در راستای شناسایی و رصد میزان استفاده نان جامعه باشد، ایده خوبی است. ولی اگر قرار است سهمیه مشخصی برای افراد قائل شد، حتماً باید به دهک‌بندی  افراد توجه کرد چرا که نیاز به نان در یک خانوار مرفه در منطقه مرفه‌نشین با یک خانوار فقیر در شهرستان و روستا متفاوت خواهد بود یعنی اینطور نیست که همه به یک اندازه نیاز به مصرف نان داشته باشند.

منبع: تسنیم