به گزارش «نود اقتصادی»،وزارت جهاد کشاورزی در دولت ابراهیم رئیسی دستخوش تغییرات مهمی شده که فقدان اطلاع رسانی درست از سوی روابط عمومی این وزارتخانه راهبردی، فضای اقتصادی کشور را در میان افکار عمومی به ضرر آن‌ها رقم زده است.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه کشاورزی در دولت سیزدهم اجرای کامل قانون انتزاع بعد از نزدیک به ۶۰ سال است. طبق این قانون تمام وظایف بازرگانی بخش کشاورزی حتی در سطوح بازرسی هم به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و موضوعاتی مانند گرانی کالاهای اساسی یا تامین میوه شب عید، دیگر در وزارت صمت مطرح نیست.

با این حال تاکنون اطلاع رسانی دقیق و درستی در این زمینه انجام نشده است. در موضوع برگشتن خوردن برخی کالاهای کشاورزی از برخی کشورها مانند فلفل دلمه‌ای از روسیه، کیوی از هند و سیب زمینی از ازبکستان شاهد بودیم که رسانه‌های اصلاح طلب و بیگانه تمام تلاش خود را برای ایجاد نگرانی در جامعه انجام دادند ولی انفعال وزارت جهاد کشاورزی در اطلاع رسانی اقدامات این وزارتخانه خارج از دید افکار عمومی نگه داشته شد.

در آن زمان ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی رئیس سابق سازمان حفظ نباتات که از دولت قبل باقی مانده بود را برکنار کرد تا تیم جدید این سازمان به سرعت مشکلات برگشت خوردن کالاها را حل کنند. با این حال این موضوع به درستی از سوی روابط وزارت جهاد کشاورزی انعکاس داده نشد.

در موضوع خودکفایی در تولید برخی کالاهای راهبردی مانند برنج، وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم برنامه‌های خوبی دارد که کمتر از سوی این وزارتخانه اطلاع رسانی شده است.

سامانه بازرگام و سامانه‌های دیگر خرید آنلاین کالاهای اساسی هم در شهرهای مختلف راه اندازی شد که البته با وجود نواقصی که داشت گام موثری برای کوتاه کردن دست دلالان از بازار کالاهای اساسی محسوب می‌شود، اما بازهم اطلاع رسانی حلقه مفقوده این اقدامات بوده است.

در موضوع ذخیره سازی میوه شب عید و تخلفات احتمالی سازمان تعاونی روستایی در این زمینه هم ضعف اطلاع رسانی اجازه ایجاد شفافیت در این زمینه را از رسانه‌ها گرفته است.

در مجموع وزارت جهاد کشاورزی در دوره وزارت ساداتی‌نژاد از ضعف اطلاع رسانی رنج می‌برد. به نظر می‌رسد این ضعف هم ربطی به علیرضا رضازاده مسئول روابط عمومی وزارتخانه نداشته باشد. 

رضازاده مدیرکل روابط عمومی وزارتخاته از افراد نزدیک به تفکر دولت سیزدهم است، ولی برخی باقی‌ مانده‌های دولت روحانی در روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی که به نوعی بانیان وضع موجود به حساب می‌آیند نقش مهمی در جهت دهی رسانه ها و تولید و انتشار اخبار وزارت جهاد کشاورزی دارند. باید دید این افراد تا چه زمانی می‌توانند به تاثیر گذاری خودشان در روابط عمومی وزارت جهاد ادامه دهند!

باید دید آیا با گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز به کار دولت جدید آیا مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی بانیان وضع موجود را نوک پیکان اطلاع رسانی این وزارتخانه حذف می‌کند یا خیر؟