«نود اقتصادی»-دکتر غلامرضا حسن پور نماینده وزارت صمت در اتاق بازرگانی: متاسفانه در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران آقای قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق از دولت خواستند از توجه به اقتصاد همسایگان صرف نظرنموده و همچنین بخش خصوصی را هم از توجه به مبادلات تجاری با همسایگان پرهیز داده و خواستند که به قدرت‌های بزرگ جهانی توجه داشته باشیم تا بتوانیم پیشرفت کنیم، که این مایه تاسف است. 

 در بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر معظم انقلاب یکی از فرصت‌های کشور را وجود بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه و۶۰۰ میلیون جمعیت دانستند. بنابراین توجه به همسایگان باید در اولویت اقتصادی باشد.

سوال اینجاست که بخش خصوصی به چه اندازه توانسته از این ظرفیت استفاده کند و آیا به معنای واقعی به این مقوله توجه شده و یا هنوز غرق در رویای غرب هستیم؟

تکلیف تعهد غرب و آمریکا در برجام معلوم شد. دولت‌های غربی خواهان ریشه کنی ملت ایران هستند، پس چگونه از آنها توقع همکاری داریم؟ ما باید خودمان را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و توجه ویژه به همسایگان و کشورهای دوست قوی کنیم و گرنه به تعبیر مقام معظم رهبری زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه گرگ خطایی نابخشودنی است و از حلقوم کانونهای فکر و توطئه خارجی بلند می‌شود.

نباید همسایه هراسی راه انداخت و جای دوست و دشمن را عوض کرد، بلکه باید با توجه به فرمایشات کارشناسانه رهبر معظم انقلاب که منبعث از نظرات کارشناسان دلسوز بخش اقتصادی است، امور را سر و سامان داد.

علاوه بر عملکرد ضعیف دولت‌ها در حوزه اقتصاد طی سال‌های دهه ۹۰ باید از تجار و بازرگانان هم بابت تلخی‌های اقتصادی گلایه‌مند بود و اذعان داشت که آن‌ها هم به منویات رهبری عمل نکرده‌اند. راه حل مشکلات توجه دولت و بخش خصوصی به ظرفیت‌های داخلی بویژه جوانان است.

ببینید: استراتژی دولت رئیسی در روابط با همسایگان اشتباه است!