دکتر حسین درودیان، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: در خصوص طرح پرداخت وام ۵۰ یا ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن به مردم یک سوتفاهم در اطلاع رسانی صورت گرفته است. منظور وزارت اقتصاد دسترسی عموم مردم به وام نبوده بلکه نوعی، ساز و کار اعتبار سنجی برای کاهش معوقات بانکی بوده است.

وی بیان کرد: در واقع وزارت اقتصاد می‌خواسته مشتریان خوش حساب را تشویق و مشتریان بد حساب را تنبیه کند. معنای این کار نیست که همه مردم یک سهمیه وام در همه بانک‌ها دارند و می‌توانند به شعبات مراجعه کنند و وام بگیرند.

درودیان گفت: بانک مرکزی در شرایط فعلی یک سیاست انقباضی کنترل تسهیلات بانکی برای مدیریت نقدینگی و پایه پولی را در نظر گرفته است و اصلا این به معنای افزایش وام دهی بانک‌ها نیست. سیاست افزایش تسهیلات بانکی زمانی اتخاذ می‌شود که نظام به سمت یک سیستم انبساطی حرکت کند.

این اقتصاددان گفت: در مجموع سیاست اعتبارسنجی اقدام خوبی از سوی وزارت اقتصاد بود ولی باید توجه داشت که در حال حاضر دولت بیشتر تمایل به کارهایی دارد که انعکاس رسانه‌ای برای مقامات و مسئولان ایجاد کند و شاید به همین دلیل تفسیر اشتباهی از اقدامات وزارت اقتصاد در این زمینه صورت گرفته است. 

وی گفت: مردم وقتی به شعبات بانک‌ها مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند که اصلا وامی در کار نیست. البته شاید بهتر بود دولت روند وام دهی را ابتدا از وامی مانند وام ازدواج و افرادی که در نوبت دریافت این وام هستند شروع می‌کرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: در حال حاضر هم در نگاه دولت و هم در نگاه فضای کلی اقتصاد کشور مهار رشد نقدینگی در اولویت قرار گرفته که در نقطه مقابل این نوع وام دهی‌ها هست. البته تلقی دولت از کنترل نقدینگی تلقی درستی نیست. 

درودیان گفت: ابتدا باید به این سوال پاسخ داده شود که چه میزان کنترل رشد نقدینگی برای اقتصاد کشور مناسب است؟ اصلا کنترل رشد نقدینگی تابع چیست؟ به نظر می‌رسد برآورد نظام اقتصادی کشور از کنترل رشد نقدینگی درست نیست و آمارهای همین امسال نشان می دهد که وضعیت رشد نقدینگی به خصوص از محل اضافه برداشت بانک‌ها در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. 

وی اظهار داشت: اولویت پرداخت تسهیلات در کشور باید بخش تولید باشد ولی وقتی شرایط اقتصادی کشور مطلوب نباشد طوری در جامعه القا می‌شود که منابع و اعتبارات بانکی مانند بودجه عمومی باید به مردم تخصیص پیدا کند. البته منافع حاصل از اعتبارات بانکی باید به مردم برسد ولی نباید با سیاست‌های عامه پسند دید اشتباه در مورد تسهیلات بانکی به مردم بدهیم، زیرا در این صورت وضعیت اقتصادی بدتر می‌شود. اعطای وام خرد به خانوارها یک موضوع خیلی جزئی و حاشیه‌ای در نظام بانکی است.