به گزارش «نود اقتصادی»، امروز محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور سابق و رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در توئیتی گلایه وار به مسئولان دولت جدید هشدار داده که در شرایط جنگ اقتصادی نباید از ورشکستگی صحبت کرد یا در بیان مشکلات بزرگنمایی انجام داد. او تاکید کرده که با این رویکرد رها شدن مردم از تحریم‌ها سخت‌تر خواهد بود.

اما نوبخت در شرایطی این سخنان را مطرح کرده که هنوز چند ماه از پایان دولت دوازدهم نگذشته و رویکردهای دولتمردان گذشته برای ترسیم شرایط داخلی در آستانه مذاکرات و یا در شرایط جنگ اقتصادی در اذهان جامعه فراموش نشده است.

بدون شک در یک دهه گذشته حسن روحانی رئیس دولت تدبیر با مطرح کردن ادعای تحویل  خزانه خالی، صندوق‌های خالی و سیلوهای خالی در آستانه مذاکرات هسته‌ای در سال ۹۲ به عنوان پیشگام اصلی در سیاه نمایی وضع داخلی و گرا دادن به طرف‌های خارجی مطرح می‌شود.

اما از رئیس جمهور سابق که بگذریم، شخص محمد باقر نوبخت هم معمولا در برهه‌های حساس پالس‌های منفی زیادی به آن سوی مرزها ارسال کرده است. جالب است بدانید نوبخت در برهه‌ای این سخنان را به زبان آورده که خودش به عنوان سخنگوی دولت جمهوری اسلامی شناخته می‌شده است.

نوبخت بعد از مطرح شدن ادعای خزانه خالی در سال ۹۲، در همان زمان در نشست خبری هفتگی خود ادعای حسن روحانی را تصدیق کرد. همچنین او چندی بعدی وقتی با سوال خبرنگاری در خصوص رانت ۶۵۰ میلیون یورویی واردات کالاهای اساسی رو به رو شد و گفت که دولت گذشته مجبور به اعطای این رانت شده زیرا انبارهای کشور در سال ۹۲ خالی تحویل دولت یازدهم شده است.

او مدتی بعد در خصوص گمانه‌زنی ها برای گران کردن حامل‌های انرژی با تاکید دوباره بر تحویل گرفتن دولت با خزانه خالی از دولت احمدی‌نژاد اعلام کرد که دولت به این دلیل ممکن است که مجبور به گران کردن حامل‌های انرژی شود.

جالب اینجاست که تمام این اظهار نظرها همه در کوران مذاکرات فشرده محمد جواد ظریف و همکارانش برای توافق برجام صورت گرفته است. اما از طرف دیگر در دوران جنگ اقتصادی که امروز مورد نظر معاون حسن روحانی قرار گرفته است هم نوبخت پالس‌های منفی زیادی برای تحریم کنندگان ارسال کرده است.

در یکی از معروف‌ترین این اظهار نظر‌ها رئیس سابق سازمان برنامه بودجه، سال گذشته مدعی شده بود که تحریم کنندگان اجازه فروش یک قطره نفت را هم به ما نمی‌دهند. همچنین نوبخت در آن برهه، در اظهار نظر دیگری گفته بود که آنقدر وضع کشور بد است که برای پرداخت حقوق نیروهای مسلح، فرهنگیان و بازنشستگان باید از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم و با دلی خون و لبی خندان کشور را اداره می‌کنیم.

این‌ها بخشی از اظهار نظرهای معاون حسن روحانی است که در آن زمان با بزرگنمایی در بیان مشکلات پیام تشدید فشارها به کشور را به تحریم کنندگان داد. حال معلوم نیست با این کارنامه سیاه در ارسال پالس‌های منفی به دشمنان کشور او امروز چگونه رویش می‌شود که در توئیتر مسئولان دولت جدید را نصیحت کند؟

بهروز رفیعی