به گزارش «نود اقتصادی»، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان بیانیه صادر کرد.

متن بیانیه بدین شرح است:
 

بسم الله الرحمن الرحیم
الذین إن مکناهم فی الأرض أقاموا الصلاة وآتوا الزکاة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر ولله عاقبه الأمور (۴۱/حج)
تاثیرگذاری قابل توجه تصمیمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر سلامت یک ملت، بر هیچ یک از افراد جامعه پوشیده نیست. از سوی دیگر بحران ناشی از کرونا، اهمیت این وزارتخانه را بیش از پیش بر همگان آشکار می سازد. از این رو، این وزارت خانه نیازمند فردی با سابقه اجرایی تحول آفرین و دارای برنامه دقیق با اهداف سنجش پذیر، برای مدیریت مسائل نظام سلامت است.

برنامه ای کارآمد و قابل اجرا تلقی می شود که دارای اولویت های مشخص بوده و در بازه های مختلف زمانی بر مبنای شاخصهای کمی سنجش پذیر باشد؛ لکن برنامه وزیر پیشنهادی اجمالی بوده و در مقابل موضوع کمبود پزشک در کشور، بحران کمبود دارویی و ارز دولتی، نظام پرداخت غلط کارانه ای، دو شغله بودن پزشکان در بخش دولتی و خصوصی، رفع موانع اجرایی پرونده الکترونیک، نسخه الکترونیک و پزشک خانواده و تعارض منافع فردی و ساختاری در وزارت بهداشت، برنامه دقیق و مشخصی ذکر نشده و صرفا گزاره های شعارگونه و تکراری مطرح شده است.

دکتر عین اللهی (وزیر پیشنهادی)، برخلاف کارنامه علمی درخشان، سابقه اجرایی قابل ملاحظه و تحول آفرینی نداشته و گاها تصمیمات آسیب زا در دوره تصدی مسئولیت ایشان دیده می شود (کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت پزشکی از ۳۴۰۰ به ۲۰۰۰ در سالهای ۷۴ تا ۸۳ در دوره دبیری شورای گسترش).

با توجه به ضرورت اتخاذ تصمیمات در جهت منافع ملی، وزیر بهداشت نباید تعارض منافع داشته باشد تا بر سر دو راهی منافع شخصی صنفی و منافع ملی قرار نگیرد؛ در حالیکه دکتر عین اللهی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و فعال بخش خصوصی (مطب دار و سهامدار بیمارستان خصوصی نگاه) بوده (طبق ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه، حضور همزمان یک پزشک در بخش دولتی و خصوصی خلاف قانون است که خود مصداق بارز تعارض منافع است.

لازم به ذکر است ممنوعیت فعالیت در بخش خصوصی محدود به دوره مسئولیت نبوده و باید چندین سال بعد از آن نیز استمرار داشته باشد تا تصمیمات دوره تصدی، تحت تاثیر بخش خصوصی قرار نگیرد.

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده، دکتر عین اللهی سابقه اجرایی تحول آفرین و برنامه کارآمد و سنجش پذیر برای تصدی این جایگاه مهم در شرایط بحرانی کنونی را نداشته و تعارض منافع ایشان می تواند سبب تصمیمات آسیب زا در نظام سلامت کشور شود و تبعات چنین انتخابی تا سالها گریبان گیر جامعه خواهد شد.

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر