به گزارش «نود اقتصادی»، مراسم اختتامیه اولین ترم دانشگاه مردمی اقتصادمقاومتی، در روز چهارشنبه مورخ 20 تیر سال 1400، در سالن جلسات دفتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره) در تهران برگزار شد. رئیس دانشگاه، جناب آقای دکتر حجت الله عبدالملکی که نام او در بین وزرای پیشنهادی کابینه ابراهیم رئیسی نیز دیده می شود، در این جلسه که به صورت آنلاین نیز از صفحات مجازی پخش می شد، به بیان مهمترین اهداف و برنامه های آینده دانشگاه پرداخت و در پایان نیز از عوامل اجرایی و دست اندرکاران آن تقدیر کرد. 

دکتر عبدالملکی که عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق نیز هست، سخنان خود را با مباحث آموزشی و معرفی گرایش های رشته اقتصادمقاومتی شروع کرد. او گفت: مباحث طرح شده در ترم اول به عنوان پیش نیاز این رشته درنظر گرفته می شود و از این پس تنها کسانی که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون جامع آن شدند، می توانند با انتخاب یکی از 5 گرایش درنظر گرفته شده، تحصیلات خود را در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دهند. ترم ها نیز 12 هفته ای و کلاس ها به دو صورت آفلاین و آنلاین برگزار خواهد شد.

• گرایش اول؛ کارآفرینی با هدف شناخت قواعد و اصول کسب و کار و نظریه پردازی

• گرایش دوم؛ دیپلماسی اقتصادی به منظور توجه بیشتر به مباحث برونگرایی اقتصادی و تعامل سازنده با جهان

• گرایش سوم؛ اقتصاد فضای مجازی در راستای آشنایی با مفاهیم جدید و نوظهور تجارت الکترونیک و پژوهش

• گرایش چهارم؛ تربیت اقتصادی با هدف تمدن و فرهنگ سازی اقتصادی تحت نظریات اقتصاد اسلامی

• گرایش پنجم؛ اقتصاد نظری به منظور تربیت دانشمندانی برای بسط و گسترش نظریات اقتصادمقاومتی و طرح دیدگاه های تازه در آن
عبدالملکی گفت: دغدغه اصلی ما در دوران تحصیل تمام دانشجویان، درگیر شدن آنان با واقعیات اقتصاد ایران است، به همین منظور نیز نمرات ویژه و بسیار بالایی برای کارهای عملی درنظر گرفته خواهد شد. دانشگاه در تلاش برای تمدن سازی و تربیت نیروهایی است که نه به صورت تئوری، بلکه به صورت عملی با موضوعات مواجه شوند و بتوانند مسائل و معضلات روز کشور را از دریچه اقتصاد اسلامی و پارادایم اقتصاد مقاومتی تحلیل کنند.

دکتر حجت الله عبدالملکی از پیگیری های انجام شده برای ثبت این دانشگاه به عنوان دانشگاهی رسمی در پورتال وزارت علوم خبر داد و گفت: به محض استقرار دولت جدید، درخواست ما برای وزیر علوم ارسال خواهد شد؛ اما تا آن زمان، دانشگاه به فعالیت های خود در قالب یک دانشگاه استاندارد و با رعایت تمام نکات آموزشی مصوب ادامه خواهد داد و در پایان هرکدام از دوره ها نیز، گواهینامه ای برای دانشجویان صادر خواهد شد. وی در پایان جلسه اختتامیه اولین ترم دانشگاه مردمی اقتصادمقاومتی ضمن تشکر از تمام دانشجویان، اعضای اصلی کادر اجرایی دانشگاه را نیز منصوب کرد:

آقای دکتر مجتبی نبی زاده بعنوان قائم مقام رئیس دانشگاه، آقای محمد میرزایی معاون آموزشی ، آقای عباس کاووسی معاون پژوهشی ، آقای محمد قدیمی معاون دانشجویی، آقای سیدحامد مقدم معاون پشتیبانی ، و خانم فاطمه فخاری مسئول روابط عمومی
دانشگاه مردمی اقتصاد مقاومتی، فعالیت خود را از سال 1399 و با ریاست حجت الله عبدالملکی آغاز کرده و درحال تبدیل شدن به تنها مرکز آموزشی و دانشگاهی تخصصی کشور در حوزه اقتصادی مقاومتی است. در ترم اول این دانشگاه مجازی که با حضور اساتیدی همچون امیر سیاح، حسن عباسی، یاسر جبرائیلی، احسان خاندوزی، مهدی جعفری و مهدی طغیانی برگزار شد، بیش از 1600 نفر از دانشجویان، علاقمندان و فعالین حوزه اقتصاد و کسب و کار شرکت کردند. گفتنی است ترم دوم از روز چهارشنبه هفته آینده و پس از انتخاب رشته دانشجویان در سایت دانشگاه (https://damam-ac.ir/) آغاز خواهد شد.

گفتنی است یکی از اصول اقتصاد مقاومتی تقویت تولید داخلی بوده که از نتایج  آن افزایش اشتغالزایی و کاهش بیکاری، ظهور خودکفایی و حس اعتماد بنفس ملی می باشد به همین دلیل اقتصاد مقاومتی یکی از رسالت های اصلی خود را استقرار رفاه عمومی و آسایش همگانی در سطح جامعه می داند. دکتر حجت الله عبدالملکی که از نظریه پردازان اصلی اقتصاد مقاومتی می باشد در تمام فعالیت های خود تقویت تولید ملی و افزایش رفاه عمومی را سرلوحه کار خود قرار داده که از ثمرات آن می توان به ایجاد یک سوم اشتغال کل کشور با بکارگیری الگوی اسلامی ایرانی رفع بیکاری جهت محرومان جامعه اشاره نمود.