به گزارش «نود اقتصادی»، حجت الله عبدالملکی؛ اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع)، در ابتدای هشتمین جلسه از ترم اول دانشگاه مردمی اقتصادمقاومتی، با اشاره به مطالب عنوان شده در مناظرات انتخاباتی پیرامون علل سقوط شاخص بورس در سال گذشته، دستکاری‌های بانک مرکزی در نرخ سودهای بین بانکی و سپرده‌گذاری را یکی از اصلی‌ترین عوامل خروج سرمایه سهامداران از بازار سرمایه دانست.

مهاجرت سرمایه از بورس به دلیل سودآوری بیشتر شبکه بانکی
عبدالملکی در ابتدا به تشریح چگونگی اثرگذاری نرخ سود در بازارهای موازی، بر مهاجرت سرمایه پرداخت و گفت: هرکدام از بازارهای موازی همچون بازار سرمایه، خودرو، ارز، سپرده بانکی و... دارای یک سود انتظاری هستند که افزایش آن در یکی از این بازارها، موجب جابجایی سرمایه و اصطلاحا مهاجرت سرمایه می‌شود؛ به عبارت ساده تر، سرمایه‌گذاران سرمایه خود را از بازار دارای نرخ سود پایین، به بازار با نرخ سود بالاتر (جذاب تر) منتقل می‌کنند.

این استاد دانشگاه در رابطه با بازار بین بانکی نیز گفت: در بازار بین بانکی، بانک‌های مختلف می‌توانند به یکدیگر پول قرض داده و در ازای آن سود دریافت کنند. زمانی‌که میزان نرخ سود در این بازار افزایش یابد، بانک‌های دارای سرمایه مازاد، از فعالیت در بازارهایی همچون بازار سرمایه و خرید و فروش سهام یا اوراق قرضه اجتناب کرده و به این بازار روی خواهند آورد.

وزیر اقتصاد: بانک مرکزی، عامل سقوط شاخص کل است!

وی ادامه داد: حال عده ای همچون وزیر اقتصاد معتقدند دستکاری و تغییرات ایجاد شده توسط بانک مرکزی در رابطه با نرخ سود بین بانکی و سود سپرده‌های یک ساله و دو ساله، موجب خروج سرمایه بانک‌ها و مردم از بورس و درنتیجه سقوط شاخص کل شده است. گفتنی است در سال گذشته نرخ سود سپرده بانکی بیش از دو برابر افزایش یافته و نرخ سود سپرده‌های یک ساله و دو ساله نیز به ترتیب به 16 و 18 درصد رسیده است.

دولت منتخب، مامور پیگیری شرایط بازار بورس

حجت الله عبدالملکی در پایان، با اشاره به تحلیل ارائه شده به عنوان یکی از عوامل موثر بر سقوط شاخص کل، پیگیری علل افت شاخص کل و کاهش قیمت سهام توسط دولت منتخب را امری ضروری دانست. او بازار سرمایه را نیز بستری مهم برای رشد تولید و سرمایه‌گذاری مردمی خواند و بر ضرورت آموزش عمومی بیشتر در این حوزه تاکید کرد.