به گزارش «نود اقتصادی»، غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی به تازگی احکام هیات موسس بازار متشکل بیمه‌ای را صادر کرده است.

از مینا صدیق نوحی، محمد مهدی علوی، علی ضیایی، غلامعلی غلامی، محسن قره خانی، غلامعلی جهانگیری، پرویز خوشکلام خسروشاهی، کامبیز پیکارجو، یونس مظلومی، حسن رضا عباسیان فر و مسعود حجاریان به عنوان اعضای هیات موسس بازار متشکل بیمه یاد می‌شود.

پرویزخوشکلام خسروشاهی، دست راست رییس کل بیمه مرکزی، هدف از تاسیس بازار متشکل بیمه‌ای را تجمیع معاملات بیمه‌ای در خصوص ریسک‌های نیازمند واگذاری اتکائی دریک محیط فیزیکی و یا نرم‌افزاری سازمان یافته برشمرده و اعلام کرده که این بازار ابزار مناسبی برای کاهش عدم تقارن اطلاعات در بازار بیمه خواهد بود؛ اگر این نهاد اقتصادی بخوبی طراحی و مورد استقبال صنعت بیمه قرار گیرد می‌تواند با انتقال معاملات بیمه‌ای به یک اتاق شیشه‌ای، هزینه جمع‌آوری اطلاعات و مذاکره میان انتقال‌دهندگان و انتقال‌گیرندگان ریسک را به شدت کاهش دهد.

این مقدار کلی گویی، در واقع آخرین و مهمترین اطلاعاتی است که در مورد کارکرد بازار متشکل بیمه‌ای از ناحیه قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی ابراز شده، هر چند که معلوم نیست که این ادعای قایم مقام رییس کل بیمه مرکزی هم تا چه حد بر مدار واقعیت استوار شود. چرا که از هم اکنون ابهامات فراوانی گرد اگر این طرح را احاطه کرده است.

براستی، کدام بازار در قد و قواره صنعت بیمه با حق بیمه تولیدی بیش از۶۰ هزار میلیارد تومانی طرحی را کلید می زند که حتی جزییات و مختصات طرح برای دست اندرکاران و کارگزاران آن هم ناروشن است؟

یونس مظلومی مدیرعامل شرکت بیمه تعاون و عضو هیات موسس بازار متشکل بیمه‌ای گفته که هنوز در جریان جزییات طرح بازار متشکل بیمه ای نیست!

او، به «نود اقتصادی» گفته که بعد از برگزاری نشست مشترک اعضا در روز سه شنبه (فردا) در جریان جزییات بیشتری قرار خواهد گرفت و بعد از آن خواهد توانست تاحدودی نسبت به کلیات این طرح اظهار نظربیشتری کند!

به نظر می‌رسد که بیمه مرکزی پیرامون مختصات این طرح هیچ اطلاع رسانی خاصی نکرده وحتی بسیاری، از جزییات این طرح اطلاعی ندارند.

این بی اطلاعی از کارکرد و جزییات بازار متشکل بیمه ای حتی دربین اعضای هیات موسس آن هم به  خوبی به چشم می آید.

یک عضو دیگر هیات موسس بازار متشکل بیمه‌ای درگفتگو با «نود اقتصادی»، ایده بازار متشکل بیمه ای را درحد یک فکر دانسته که در حال حاضرمطرح  شده و اصلا هم تاریخ اجرایی شدن آن معلوم نیست!

این عضو هیات موسس بازار متشکل بیمه‌ای که نخواست نامی از او برده شود با طرح این پرسش که در سال های اخیرچند طرح همچون بیمه نامه بورس و بیمه  نامه ارزمطرح شده که حتی  اجرایی هم نشده  وخود پاسخ داد که همه این فکر هاکه به ذهن افراد می رسد اصلا معلوم نیست که تا چه حد قابلیت اجرا داشته باشد.

اوبا ذکر این جمله که بازار متشکل بیمه ای  نه به دار است ونه به بار،نتیجه گیری کرد که اگر این طرح از نظر بیمه گزاران و نمایندگان پذیرفته نشود اصلا  قابلیت اجرایی ندارد.!

از قرار معلوم، ریسک‌های بزرگ صنعت بیمه در طی این سال‌ها در قالب یک کنسرسیوم متشکل از چند شرکت بیمه‌ای تحت پوشش قرار گرفته و جالب تر اینکه بیمه مرکزی هم بر روی نرخ ریسک‌های بزرگ صنعت بیمه احاطه کامل دارد.

بنابراین فلسفه وجودی بازار متشکل بیمه ای و اینکه قرار است در کجای صنعت بیمه موثر واقع شود هنوز هم از جمله مهترین پرسش‌ها است.

جالب تر اینکه پژوهشکده بیمه به تازگی با ترجمه گزارشی تحت عنوان "بازار لویدز لندن، بررسی ساختار بازار متشکل بیمه‌ای" کوشیده تا نشان دهد که در هموارسازی مسیر صعب و پر پیچ و خم اجرای طرح بازار متشکل بیمه ای، گامهایی برداشته است.

اما کیست که نداند ایده بازار متشکل بیمه‌ای حتی یک چارچوب مدون هم ندارد!

باید منتظر ماند و دید که آیا طرح بازار متشکل بیمه‌ای با چراغ سبز مدیران عامل شرکت‌های بیمه‌ای و فعالان صنعت بیمه مواجه می‌شود و یا اینکه در همان حد طرح باقی می‌ماند؟