به گزارش «نود اقتصادی»،‌ شمس‌الدین حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: نشست کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، با حضور نمایندگان شورای عالی مناطق آزاد و سازمان امورمالیاتی برگزار شد.

وی بیان کرد: در این نشست «لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی» مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن تصویب شد، همچنین در ادمه جزییات آن از سوی نمایندگان بررسی و با رفع ابهام برخی بندهای آن، اصلاحاتی بر لایحه پیشنهاد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در این لایحه تکلیف فعالان اقتصادی مناطق آزاد پس از انقضای ۲۰ سال معافیت مالیاتی آن‌ها مشخص شده و براساس آن چگونگی محاسبه و معافیت مالیاتی برای برخی فعالیت‌های اقتصادی تعیین شد.

شمس الدین حسینی گفت: براین اساس، مالیات هر نوع فعالیت اقتصادی که ۲۰ سال از بهربرداری آن گذشته است، به استثنای آنچه که در بند دو این لایحه آمده، هرسال به میزان ۲۰ درصد نرخ مالیات سرزمین اصلی تعیین می‌شود تا در نهایت ظرف ۵ سال به میزان مالیات سرزمین اصلی برسد.

وی گفت: اگر میزان مالیات برای یک فعالیت اقتصادی در سرزمین اصلی ۲۵ درصد باشد، پس از تصویب این لایحه مالیات آن فعالیت در منطقه آزاد در سال اول ۵ درصد و در سال پنجم به صورت پلکانی به ۲۵ درصد سرزمین اصلی خواهد رسید.