به گزارش «نود اقتصادی»، نشست فردا را می توان چندمین نشست مشترک مدیران ارشد صنعت بیمه با  نمایندگان مختلف مجلس شورای اسلامی از جمله اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برشمرد.

گفته می شود که فردا، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتنصادی و دارایی هم در نشست مشترک مدیران ارشد صنعت بیمه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور خواهد داشت.

از دستور جلسه این نشست مشترک هنوز چیزی به بیرون درز نکرده اما می توان حدس زد، مواردی چون اخذ عوارض های چندگانه از شرکت های بیمه‌ای ازسوی وزارت بهداشت و صندوق تامین خسارتهای بدنی و اخذ مالیات بر ارزش افزوده از جمله مواردی باشدکه در این نشست در مورد آنها بحث خواهد شد.

گویا، هدف از برقراری نشست مشترک فردا، آشناتر شدن اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با معضلات دست و پاگیر صنعت بیمه است.

آخرین دیدار مدیران عامل صنعت بیمه و مدیران ارشد بیمه مرکزی با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مربوط به مدتها قبل بود.

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی در آن نشست، با اشاره به اینکه صنعت بیمه تعهدات خود را در خصوص پرداخت عوارض به نهادهایی نظیر وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و اورژانس عمل کرده، از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس خواست تا با انجام رایزنی با خزانه دار کل کشور، این مبلغ را در اختیار نهادهای ذیربط قرار دهند و اضافه کرد: لازم است گزارش جامعی از چگونگی هزینه کرد این مبالغ در اختیار بیمه مرکزی و صنعت بیمه قرار داده شود تا میزان اثرگذاری در کاهش تلفات و خسارات مشخص شود.

گفته می شود که یکی از اشکالات این نشست های مشترک، نبود فرصت کافی برای اظهار نظر و بیان دیدگاه مدیران عامل  شرکت های بیمه ای است.

به عبارتی دیگر، سخنرانان این نشست ها را بیشتر مدیران ارشد بیمه مرکزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل می دهند تا مدیران عامل شرکت های بیمه‌ای!

در حال حاضر صنعت بیمه با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کندکه یکی از مهمترین اشکالات موجود در قانون بیمه نامه شخص ثالث است که نیازمند اعمال برخی اصلاحات در آن از سوی مجلس شوری اسلامی است.

گویا، ‌راه حل رفع مشکلات موجود در قانون مربوط به بیمه نامه شخص ثالث و روند بازنگری در آن، اکنون در سندیکای بیمه گران ایران تهیه شده که احتمال دارد فردا هم در مورد آن صحبت شود.

مشکل مهم دیگر صنعت بیمه، اخذ مالیات بر ارزش افزوده است. قانونی که طیب نیا وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در زمان وزارت خود قول رفع آن را داده بود که حل این مشکل به عمر وزارت او،  قد نداد.

از آن زمان تا اکنون حلقه  محاصره مالیات بر ارزش افزوده بر گرداگرد صنعت بیمه همواره تنگتر شده و شرکت ها همواره در فشار بیشتری در این زمینه قرار گرفته اند.

با این اوصاف باید دید نشست مشترک فردای مدیران ارشد صنعت بیمه کشور با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس دستاوردی هم برای صنعت بیمه خواهد داشت یا همچون گذشته، نشست ها درحد تعارفات به کار خود پایان خواهد داد؟