به گزارش «نود اقتصادی»، محسن قمصری، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اظهار داشت: فروش اوراق سلف نفتی به دو بخش تکنیکال و مصالح سیاسی تقسیم شده که در فضای مجازی اظهارنظرهای زیادی در این مورد شده است، اما باید توجه داشت فروش نفت به روش اوراق سلف از روش‌های معمول به شمار می‌رود و از سال 93 تاکنون این اتفاق چند بار رخ داده است.

وی بیان کرد: طرح موضوعات این‌چنینی در فضای مجازی باعث دور شدن از فضای کارشناسی می‌شود. فروش اوراق سلف نفتی موضوع عجیبی نبود که تا این حد به آن واکنش نشان داده شد، اتفاقا این قبیل موضوعات در بازارهای بورس بسیار مشاهده شده و مساله جدیدی نیست. به بیان بهتر، هرجایی که معاملات نفت انجام می‌شود اوراق سلف هم مورد معامله قرار می‌گیرد.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: دو سال است در بورس تهران نفت به صورت محموله عرضه می‌شود و اوراق سلف با عرضه‌ای که در گذشته وجود داشته تفاوتی ندارد. در بازار بورس بین‌المللی برای این‌که امکان شرکت افراد حقیقی فراهم شود این نفت‌ها در پته‌های مختلف با ظرفیت بالا عرضه می‌شود اما در ایران این پته‌ها را یک بشکه‌ای در نظر گرفتند تا همه از آن بهره‌مند شوند. البته آن‌طور که در اخبار آمده ممانعتی برای ورود شرکت‌ها برای خرید وجود ندارد.
 
محسن قمصری افزود: به نظر می‌رسد پته‌ها به صورت دو ساله فروخته شود، اما این زمان قابل تغییر است و می‌تواند سررسید آن نه ماهه یا یکساله در نظر گرفته شود که بازپرداخت آن در همین دولت باشد. اگر این روش می‌تواند مشکل تامین مالی دولت را حل کند می‌تواند اجرا شود و حتما باید ساز و کاری فراهم شود که خودشان نسبت به پرداخت تعهدات اقداماتی کنند.