به گزارش‌«نود اقتصادی»، علی مویدی‌خرم‌آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در بحث ارز امروز چالشی به نام قاچاق ارز نداریم. منابع ارزی ما در حدی نیست که به قاچاق کلان تبدیل شود. شاید در حد خرد و موردی اتفاق بیفتد. اکنون دسترسی قاچاقچی در حدی نیست که بتواند ارز ما را به یغما ببرد. در گذشته اگر اتفاق افتاده، به‌منظور خرید کالا بوده و اگر ارز برنگشته، قاچاق نیست؛ به تعهدش عمل نکرده است.

وی بیان کرد: بانک مرکزی نسبت به برخی دستگاه‌ها شاید کمتر همکاری کرده اما سامانه‌هایی که کار می‌کنند، می‌گویند در این مسیر نگرانی ما در بحث ارز صرفا قاچاق نیست. نگرانی ما این است وقتی ارز برای کالایی در اختیار افراد گذاشته می‌شود، بخشی از آن برنمی‌گردد که البته پرونده‌ها تشکیل شده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در بخش صادرات هم که اخیرا رئیس‌جمهور دستور اکید دادند کسانی که صادر کردند و ارزهایشان برنگشته، از فعالیت منع شوند که پیرو این دستور، در این مدت حدود ۱۹ هزار کارت باطل و به آنها اخطار داده شده است.

علی مویدی‌خرم‌آبادی گفت: در بحث ارز دغدغه زیادی در زمینه قاچاق نداریم. دغدغه اصلی، تأمین ارز است. در هر حال در حوزه پیشگیری هرچه فعال شویم، در حوزه مقابله هزینه‌هایمان کمتر می‌شود؛ مثل این است که بگوییم در بهداشت سرمایه‌گذاری کنیم، در درمان هزینه‌هایمان کمتر می‌شود.

وی گفت: گفتنی است چند روز قبل «نود اقتصادی» ویدئویی را از صحبتهای عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی منتشر کرد که طی آن وی با انتقاد از افزایش قاچاق به خصوص قاچاق ته لنجی این عامل را مسئله‌ای مهم در نا به سامانی‌های بازار ارز دانسته بود.