به گزارش «نود اقتصادی»، معصومه محمدی رئیس گروه آمارهای نیروی کار مرکز آمار ایران اظهار داشت: زمانی که در شرایط رکود قرار می‌گیریم این نیست که واکنش اولیه دست‌اندرکاران تولید و صاحبان مشاغل دولتی و خصوصی در مرحله‌ی اول اخراج و یا تعدیل نیروی کار باشد، بلکه نیرو را معمولا حفظ کرده و در بین آنها تقسیم کار انجام می‌دهند، پس در این شرایط دلیلی ندارد که نرخ بیکاری نیز افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: در زمانی که شاخص‌های اقتصادی دچار تغییراتی می‌شوند، این گونه نیست که بلافاصله یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهند؛ به طوری که ممکن است رشد اقتصادی کاهش پیدا کند اما بازار کار با یک وقفه‌ای بعد از آن تاثیر بپذیرد. پس لزوما در کاهش رشد اقتصادی افزایش نرخ بیکاری به طور همزمان اتفاق نمی‌افتد.

معصومه محمدی افزود: یکی از اهداف طرح آمارگیری نیروی کار برآورد جمعیت شاغل است و در این طرح فرصت شغلی محاسبه نمی‌شود، هنگامی که جمعیت شاغل رشد می‌کند، لزوما به معنای شغل بیشتر نخواهد بود و ایجاد شغل و افزایش جمعیت شاغل دو مقوله‌ی متفاوت است و ممکن است در یک دوره جمعیت شاغل افزایش و یا کاهش داشته باشد اما ایجاد شغلی رخ ندهد.