به گزارش «نود اقتصادی» طبق اظهارات مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میزان مصرف بنزین ایران پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به‌طور میانگین ۹۵ میلیون لیتر در روز بوده که با اجرای طرح سهمیه‌بندی به ۷۵ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

همچنین این میزان از اول اسفند که ویروس کرونا وارد ایران شده تا پایان اسفند به‌طور میانگین به روزانه ۶۸ میلیون لیتر رسیده و از شروع سال ۱۳۹۹ تاکنون که طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور اجرا شده، مصرف روزانه بنزین به ۵۰ میلیون لیتر کاهش یافته است.

بر این اساس با در نظر گرفتن میانگین مصرف روزانه ۹۵ میلیون لیتری قبل از سهمیه‌بندی، مصرف بنزین در اسفند نسبت به سال ۹۷ کاهش روزانه ۲۷ میلیون لیتری داشته و مصرف فروردین سال جاری نیز کاهش ۴۵ میلیون لیتری را نشان می دهد. به‌ عبارتی دیگر در اسفند سال ۹۸ در مجموع ۷۸۳ میلیون لیتر و در فروردین ۱۳۹۹ نیز تاکنون حدود ۹۰۰ میلیون لیتر بنزین نسبت به مدت مشابه سال قبل صرفه‌جویی شده است.

در مجموع از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران حدود یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل صرفه‌جویی شده است. البته لازم به ذکر است، اعداد تقریبی در نظر گرفته شده است.

گرچه اخبار و اطلاعات موثقی از میزان صادرات و درآمد بنزین ایران پس از سهمیه‌بندی منتشر نشده، اما به فرض اینکه اگر ایران می‌توانست همه بنزین صرفه‌جویی شده حدود یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون لیتری پس از شیوع ویروس کرونا را صادر کند، در دوره کمتر از دو ماهه شیوع ویروس کرونا در ایران (از اول اسفند تاکنون) با در نظر گرفتن میانگین قیمت فوب خلیج فارس بنزین که طی این دوره حدود ۳۸ سنت بوده، صادرات بنزین درآمد حدود ۶۳۰ میلیون دلاری را عاید ایران می‌کرد که با نرخ ارز حدود ۱۵ هزار تومانی طی این مدت، ارزش ریالی آن بیش از ۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود.