«نود اقتصادی»-رحمان قره باش، عضو اتاق بازرگانی گرگان در خصوص شیوع ویروس کرونا نوشت: بحران کرونا از اسفند ۹۸ فعالیت واحدهای تولیدی، خدماتی و صنفی و آحاد جامعه را تحت تاثیر قرارداده است. به نظر میرسد با ادامه شرایط فعلی، اکثر واحدهای تولیدی و صنفی حداقل تا دو ماه آینده، آخر اردیبهشت ماه ۹۹ تعطیل باشند.

این تعطیلی تبعات خاصی برای کارگران، کارکنان و تعهدات واحدهای کسب و کار داشته و حمایت نهادهای حاکمیتی برای کمک به خانواده ها برای عبور از بحران ضروری بنظر میرسد. شامل مواردی مثل:

  1.  سازمان تامین اجتماعی که تاکنون از کارفرمایان سه درصد حق بیمه بیکاری را گرفته است، اینک باید به رسالت خود عمل کند و تمامی حقوق پرسنل و کارگران واحدهای تولیدی و صنفی را پرداخت کند. زیرا این از وظایف سازمان مزبور هست و باید عمل کند.
     
  2.  دولت باید از محل صندوق توسعه ملی و منابع بانک مرکزی برای تمامی افراد شغل آزاد حقوق تعیین کند.
     
  3.  سازمان امور مالیاتی حداقل سه ماهه اول سال ۹۹ را تمامی ایرانیان را از پرداخت مالیات بر درآمد و همچنین ارزش افزوده معاف کند.
     
  4.  تمامی واحدهای تولیدی و صنفی از پرداخت آبونمان و دیماند آب و برق و گاز معاف شوند.
     
  5.  کلیه وام‌های واحدهای تولیدی، صنفی و خدماتی حداقل در شش ماهه اول استمهال شود.
     
  6.  سازمان برنامه و بودجه، بودجه ایی معادل یک چهارم صادرات غیر نفتی کشور، حدود ده میلیارد دلار برای اعطای وام بدون بهره، برای صادرکنندگان، تولیدکنندگان و کسب و کارها در نظر بگیرد.
     
  7.  بودجه‌ای معادل یک چهارم تولید ناخالص ملی جهت حمایت از اقتصاد کشور و تزریق به تمامی ایرانیان در نظر گرفته شود. البته این موارد حداقل هایی هست که باید دولت انجام دهد.
     
  8.  تمامی خانوارهای مشمول یارانه کمک هزینه معیشتی دریافت کنند.
     
  9.  به کشاورزان و دامداران و کسب و کارهای روستایی کمک هزینه کسب و کار پرداخت شود.
     
  10.  تعاونی‌های مرزنشینان با توجه به قرنطینه شدن کشور توسط دولت‌های همسایه کمک هزینه اقتصادی دریافت نمایند.
     
  11.  شاید این پرسش ایجاد شود که از کجا منابع تامین شود؟ این بحران مشکل دولتی و  مسئولیت حاکمیتی بوده و  انتظار میرود مانند سایر دولتهای جهان شانه زیر مسئولیت بگذارد. به عنوان مثال، دولت آمریکا، دو هزار میلیارد دلار معادل ۱۰درصد تولید ناخالص داخلی خود را به جبران هزینه های کورونا تخصیص داده است.
     
  12.  از آنجا که تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است، لذا انتظار میرود دولت ایران بودجه ای ۵۰ میلیارد دلاری برای این بحران تعریف کند.( معادل ده درصد تولید ناخالص داخلی).