به گزارش‌«نود اقتصادی»، یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اظهار داشت: واردات برنج توسط بخش خصوصی از نیمه آذر تا به امروز حدود ۶۱۰ هزار تن بوده و این در حالی است که کل واردات برنج در  سال یک میلیون و ۶۰۰هزار تن است. یعنی حدود یک سوم واردات برنج در همین سه ماه بوده است‌.

وی ادامه داد: بانک مرکزی و دولت ارز واردات برنج را تامین کرده است و برنج کافی و لازم با توجه به میانگین مصرف ماهیانه در انبارهای بخش خصوصی باید موجود باشد. بنابراین هیچ توجیهی برای افزایش قیمت و کمبود در بخش خصوصی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: براساس برنامه توزیع برنج، از اسفندماه حدود ۶۹ هزار تن برنج در کشور توزیع و در حال تحویل است. برای ماه رمضان نیز یک هفته قبل از آن توزیع شروع خواهد شد و امیدواریم که با توجه به توزیع و واردات، شاهد افزایش قیمت برنج نباشیم و مردم بتوانند با قیمت منطقی به این کالا دست یابند.

 ۷ میلیون و ۷۶۱ هزارتن گندم درسال ۹۸ خرید تضمینی شد

وی در ادامه اظهار کرد: در سال گذشته پروژه خرید تضمینی گندم را داشتیم که در آن پروژه حدود ۷ میلیون و ۷۶۱ هزار تن گندم در قالب یک میلیون و ۲۳۹هزار و ۲۱۴ محموله خریداری شد که متوسط وزن هر محموله ۶ تن و متوسط وزن تحویلی هر کشاورز حدود ۱۷تن بود. همچنین میانگین درامد هر یک از کشاورزان گندم کار در حوزه گندم حدود ۳۰ میلیون تومان بود که میانگین دریافتی کشاورزان نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: در حوزه پرداخت پول به کشاورزان با تلاش همه بخش‌های مربوطه با وجود این‌که میزان تحویل ۱۸ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده بود اما شش درصد وجه بیشتری را در خرید تضمینی پرداخت کردیم. هم‌چنین در سال ۹۷ میانگین معطلی کشاورزان برای دریافت پولشان ۲۹ روز بود که در سال ۹۸ به ۱۲ روز کاهش پیدا کرد.

به گفته وی بعد از اتمام پروژه خرید تضمینی گندم در سال ۹۸، برای سال ۹۹ از آبان ماه سال گذشته اقداماتی را آغاز کردیم و یکی از این اقدامات ارزیابی خرید تضمینی سال ۹۸ بود که فرمهای نظر سنجی تهیه و به استانداران، جهاد کشاورزی استانها، سازمان برنامه و بودجه استانها، ادارات خدمات بازرگانی استانها و سازمانهای تعاون روستایی ارسال شد. این فرم ها جمع بندی و بر اساس نظرات تلاش شد تا فرایند خرید تضمینی گندم در سال ۹۹ بهبود یابد و بخشی از فرایند ها نیز اصلاح شد.

اصلاح الک خرید تضمینی گندم در سال ۹۸

وی همچنین به اصلاح الک خرید گندم نیز اشاره کرد و گفت: الک خرید تضمینی گندم نیز سال گذشته اصلاح شد و از ۲*۲ به الک مورد پذیرش استاندارد بین المللی کدکس تغییر پیدا کرد. تمهیدات لازم نیز برای تامین این الک و توزیع بین مراکز خرید پیش بینی شده است.

یزدان سیف افزود: در سال ۹۹ ،۱۲۰۰ مرکز خرید گندم در سراسر کشور دایر خواهد بود و در هفت استان نیز این مراکز دایر شده است.

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم

 به گفته وی با مساعدت دولت، رییس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیران صنعت و کشاورزی مقرر شد که خرید تضمینی گندم با افزایش ۴۷ درصدی نسبت به سال گذشته به قیمت هر کیلوگرم ۲۵۰۰تومان باشد. این در حالیست که قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۹۱ ،۳۹۵تومان و در سال ۹۲، ۵۵۰ تومان بود که در طی این سنوات تلاش شد برای حمایت از تولید داخل  قیمت خرید گندم از ۵۵۰ تومان در سال ۹۲ به ۲۵۰۰تومان در سال ۹۹ برسد.

وی اضافه کرد: برای اجرای این پروژه نیاز به حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی است که از این مبلغ حدود ۱۲هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل یارانه و اعتبارات سازمان هدفمندی یارانه‌ها موضوع تبصره ۱۴ قانون بودجه تامین می شود. حدود ۱۱هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی و مابقی نیز از محل اعتبارات داخلی  شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین خواهد شد. همچنین براوردی که برای خرید تضمینی سال ۹۹ در مصوبه هیات دولت پیش‌بینی شده حدود ۱۱میلیون تن‌ است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که قیمت گندم برای مصارف نان کشور تغییری نکرده است، گفت: با احتساب همین عدم تغییر حدود ۲۰ هزار و۷۰۰ میلیاردتومان میزان یارانه گندم، آرد و نانی است که دولت در سال ۹۹ متقبل شد.

به گفته وی تمام مراکز خرید تضمینی گندم در ۷ استان گرمسیری خوزستان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان فعال است. البته به دلیل سرمای هوا و بارش نزولات هنوز برداشت و تحویل انجام نشده ولی لجستیک خرید تضمینی گندم آماده  است.

دانشگاههای علوم پزشکی پروتکل بهداشتی را برای مراکز خرید تدوین کنند

یزدان سیف در ادامه مطرح کرد: به واسطه درگیر بودن با ویروس کرونا و مصوبات الزام‌آور ستاد ملی مقابله با کرونا از استانداران درخواست کردیم که دانشگاه‌های علوم پزشکی پروتکلهای تخصصی مراکز خرید را تدوین و برای استقرار آن از بسیج اقشار و هلال احمر در صورت امکان استفاده شود تا علاوه بر  خرید تضمینی گندم و ارتقای امنیت غذایی کشور، مخاطره برای سلامت کشور و مردم ایجاد نشود.

آمادگی مقدمات خرید تضمینی دانههای روغنی در استانهای گرمسیر

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در بخش  دیگری از صحبتهایش به دانههای روغنی و کلزا اشاره کرد و گفت: سال گذشته را با خرید  حدود ۴۳۱ هزار تن دانه کلزا به اتمام رساندیم که تولید دانههای روغنی نسبت به سال قبل حدود ۱۲ درصد افزایش داشت. امسال نیز پیش بینی میکنیم حدود ۵۸۰ هزار تن دانه روغنی در خرید تضمینی  لحاظ شود. همچنین در استانهای گرمسیر تمام مقدمات برای خرید دانههای روغنی مهیا شده است.

ارتقای کیفیت نان در اسفندماه

وی ادامه داد: بر اساس آخرین ارزیابی از کیفیت نان کشور با آنالیز ۹۴۰۰ نمونه نان سنتی، دامنه کیفیت نان در اسفند ماه سال گذشته در دامنه ۸۷ و خوب ارزیابی شده است که نسبت به ماه گذشته‌اش یعنی بهمن‌ماه ارتقا پیدا کرده بود و به طور کل می‌توان گفت کیفیت نان نسبت به گذشته بهبود یافته است.

به گفته وی، استقرار سامانه خرید و فروش آرد برای نانوایان آزادپز از اقدامات انجام شده در سال گذشته بود و پروژه استقرار حمل آنلاین آرد به نانوایی برای کنترل و نظارت بر مسیرهای حمل آرد ظرف سه ماه آینده به بهرهبرداری می رسد. همچنین سامانه پرداخت آنلاین به رانندگان نیز از سامانه‌های دیگر  در دستور کار است که در سه ماه اول سال به  بهره برداری میرسد و در این سامانه پس از حمل بار کرایه مستقیما به حساب رانندگان واریز می شود.

وی تصریح کرد:در سال ۹۸ ،۱۰میلیون ۶۷۴هزارتن گندم برای تولید نان آرد و سایر محصولات توزیع شده که نسبت به سال ۹۷ ،۸۰۰هزارتن کاهش داشته است و این موضوع ناشی از اختیار خرید گندم توسط کارخانجات بود.

توزیع ۲۳۰ هزارتن برنج و ۵۴۰ هزارتن روغن در سال ۹۸

وی همچنین به وضعیت توزیع برنج در کشور نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران ۲۳۰ هزار تن برنج را در ایام پرمصرف برای کنترل و افزایش عرضه به بازار توزیع کرد که نسبت به سال قبل حدود ۵۳ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حوزه تامین بازار روغن کشور سال گذشته ۵۴۰ هزار تن روغن توزیع کردیم که نسبت به سال گذشته حدود ۸۵ درصد افزایش توزیع داشته است.

وی  خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن توزیع شکر داشتیم که از این میزان حدود ۶۴۰ هزار تن مربوط به واردات بخش خصوصی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و مابقی نیز  توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران توزیع شد.

منبع: ایسنا