به گزارش «نود اقتصادی»، غلامرضا گلگر مدیر عامل کارگزاری امین آوید و تحلیلگر بازار سرمایه در یادداشتی که برای «نود اقتصادی» ارسال کرده نوشته است: بازار سرمایه ایران در سال ۱۳۹۹ عمدتا تحت تاثیر انتظارات تورمی، نرخ کامودیتی، چگونگی ادامه شیوع ویروس کرونا، نرخ انواع ارز و تصمیمات دولت در خصوص قیمت گذاری خواهد بود.

با توجه به تحولات اخیر اقتصادی از جمله ریزش قیمت کامودیتی در پی ترس از شیوع ویروس کرونا، تغییر نرخ تسعیر ارز بانکها، افزایش نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد و رکود موجود در بازارهای موازی و سایر مواردی که از حوصله این نوشتار خارج است انتظار میرود در نیمه اول سال جریان نقدینگی در بازار همچنان پابرجا بماند ولیکن این جریان نقدینگی به سمت صنایع بانکی، دارویی، تولیدات لوازم خانگی و صنعتی و عمده صنایعی که از افت قیمت‎های جهانی کمتر آسیب ببینند سوق پیدا کند.

در خصوص نیمه دوم سال پیش بینی بسیار سخت خواهد بود چراکه انتخابات پیش روی ایالات متحده، ادامه روند کرونا و تصمیمات اقتصادی دولت با توجه به کسری بودجه احتمالی ناشی از شیوع این بیماری تاثیر بسزایی بر بازار خواهند داشت.

انتظار کنترل اشاعه ویروس و جبران قابل توجهی از قیمت کامودیتی در نیمه دوم سال و چرخش نقدینگی به سمت سهام صنایع نفتی، پتروشیمی، صنعتی و معدنی و سایر صنایع وابسته به کامودیتی دور از ذهن نیست.

در پایان باید اظهار داشت که طی یک سال گذشته ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه نتایج مثبتی را برای اقتصاد کشور  در برداشته است و با توجه به اتفاقات اخیر حساسیت بازار نسبت به تصمیمات تاثیرگذار دولت بیش از پیش شده است.