به گزارش «نود اقتصادی»، جمشید عدالتیان، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: در شرایطی که آمارها نشان می‌دهند هر روز بر شمار مبتلایان به ویروس کرونا افزوده می‌شود و به کشورهای زیادی سرایت کرده است، ترس و وحشت مردم طبیعی است و همین ترس باعث می‌شود به فروشگاه‌ها هجوم ببرند و یخچال‌هایشان را از مواد غذایی و کمدهایشان را از مواد بهداشتی و شوینده پر کنند. یعنی رفتارهایی که ما با شیوع این ویروس در ایران از سوی مردم مشاهده کردیم، تنها در اینجا دیده نمی‌شود و الان شاهدیم که برای مثال در ایتالیا هم رفتارهای مشابه ایرانیان از آنها سر زده است.

وی بیان کرد: خیلی از ایتالیایی‌ها با شنیدن خبر ورود این ویروس به کشورشان، به مغازه‌ها رفتند و برای دو هفته خرید کردند. بعد از آن هم که تصمیم گرفته شد کل کشور ایتالیا قرنطینه ‌شود، برای اینکه این اقدام آنها را به نتیجه مطلوب برساند، باید به مدت حدودا دو هفته طول بکشد و به همین دلیل مردم هم از ترس این موضوع بیش از نیازشان خرید کردند.

عدالتیان گفت: در ایران هم کاملا طبیعی است که وقتی اخباری راجع به قرنطینه‌شدن شهرها به گوش می‌رسد، مردم بخواهند مواد غذایی مورد نیازشان را تهیه کنند. در حال حاضر خیلی اهمیت دارد که آرامش در کشور به لحاظ روانی برقرار شود، چون در شرایطی که مردم دچار استرس و نگرانی‌های شدید شوند، کنترل اوضاع سخت خواهد شد.