به گزارش «نود اقتصادی»، همایون دارابی، کارشناس بازار بورس اظهار داشت: ما باید بدانیم که بازار بورس در سال ۹۸ در شرایط ویژه‌ای شروع به کار کرد. ما در طول سال‌های ۹۶ و ۹۷ شاهد رشد بازارهای موازی بودیم به نوعی که دلار از ۳ هزار تومان به مرز ۱۸ و ۱۹ هزار تومان نزذیک شد، سکه به همین نسبت جهش قیمتی داشت، املاک و مستغلات نزدیک به ۳۰۰ درصد رشد را تجربه کرد. به همین دلیل، بازار سرمایه ابتدای سال یک جاماندگی خاصی داشت که عملا نیازمند یک حمایت و انگیزه برای جبران این عقب‌ماندگی بود.

وی بیان کرد: با شکل‌گیری برنامه‌های خوب در نظام مالی، بانک مرکزی توانست نرخ سود سپرده‌ها و نرخ اوراق مشارکت را مهار کند. از سوی دیگر عملیات بازار باز را به میان آوردند. بنابراین به واسطه این اقدامات ما شاهد بودیم که جذابیت سرمایه‌‌گذاری در بانک کاهش پیدا کرد و نقدینگی نظام بانکی که مدت طولانی آنجا راکت بود خارج شد و به حرکت درآمد.

همایون دارابی: به دلیل همین برنامه‌ها در نظام بانکی، به اشباع رسیدن بازارهای موازی، مهار شدن نوسانات بازار ارز و به تبع آن ایجاد ثبات نسبی در بازار طلا نقدینگی راکت شده به سمت بازار بورس حرکت کرد و ما شاهد آن بودیم که یک بازدهی قابل ملاحظه‌ای در بازار سرمایه به ثبت رسید که ابتدا با محوریت شرکت‌های صادراتی و همچنین شرکت‌های بزرگ شروع شد و پس از آن با شرکت‌های کوچک ادامه پیدا کرد و در نهایت به بازدهی نزدیک به ۲۰۰ درصد رسید و حدود سه برابر رشد کرد.

وی گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر با آن مواجه هستیم بحث بیماری کرونا است، این مسئله اقتصاد جهان را تحت تاثیر خود درآورده و در داخل کشور نیز مشکلاتی را به وجود آورده است، در این میان در بازارهای داخلی نگرانی‌هایی را برای مبادلات مرزی و صادرات به اقتصادهای منطقه ایجاد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگر این بحران برای مدت طولانی ادامه داشته باشد به راحتی می‌تواند تمام بخش‌های اقتصادی ما را فلج کند و این در حالی است که قطعا اقتصاد جهان هم متضرر خواهد شد و رشد اقتصادی کشورها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: علاوه بر شیوع ویروس کرونا و مدت زمان ماندن آن بحث عرضه‌های اولیه وجود دارد، جریان نقدینگی که در حال ورود به بورس بوده نیازمند این است که شرکت‌های جدید بیشتری عرضه شوند. اجرای اصل ۴۴ باید مجددا در دستور کار دولت قرار بگیرد و دولت شرکت‌های خود را واگذار کند تا بتوانیم این نقدینگی را به صورت موثر در درازمدت در بازار داشته باشیم.

همایون دارابی گفت: بحث تورم و افزایش نقدینگی نیز فاکتور بسیار مهمی است که باید مد نظر قرار گرفته شود. اگر به این چند عامل توجه شود می‌توانیم شاهد این باشیم که بازار بورس در سال ۹۹ نیز رشد خوبی را تجربه کند.