به گزارش «نود اقتصادی»، هادی حق‌شناس، استاندار گلستان و تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: امروز صادرات نفت ما به حداقل ممکن رسیده است لذا کاهش قیمت جهانی نفت که از هفته گذشته تشدید شد تاثیری بر اقتصاد ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه نخواهد گذاشت.

وی بیان کرد: در بودجه سال آینده درآمد ما از منابع عمومی حدود چهارصد و 48 هزار میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که حدود 48 هزار میلیارد تومان آن متاثر از نفت است. بنابراین باید دانست که تغییر قیمت جهانی نفت بر اقتصاد ما تاثیر کوتاه‌مدت خواهد داشت و همانند دیگر کشورهای منطقه آسیب جدی نخواهد دید.

استاندار گلستان گفت: به عنوان مثال اثر نفت در بودجه کشوری همچون عربستان اصلا قابل مقایسه با اثر نفت در بودجه ایران نیست. البته مسئله‌ه‏ایی که وجود دارد و باید به آن اشاره کنم این است که این اثرگذاری کمتر به دلیل تحریم‌ها بوده چراکه تحریم باعث شد اثر نفت در بودجه ما به حداقل برسد.

وی در ادامه گفت: در سال‌های بعد از انقلاب شاید به ندرت چنین سالی داشتیم که اثر نفت در بودجه و اقتصاد ایران تا به این حد کم‌رنگ شده است. بنابراین چون پول نفت در بودجه به حداقل رسیده است، نوسانات قیمتی تاثیر کوتاه‌مدتی در اقتصاد ایران خواهد داشت.

وی افزود: متاسفانه در شرایط فعلی با شروع یک اتفاق جو روانی ناشی از آن نبض بازار را در دست می‌گیرد و بیشتر از خود اتفاق بر بازارهای اقتصادی تاثیر می‌گذارد. به عبارتی دیگر گاهی اوقات احساس ترس از خود ترس عوارض بیشتری خواهد داشت.

حق‌شناس گفت: در این شرایط دلالان می‌توانند سوار بر موج روانی شوند و نبض بازار را در دست بگیرند. در این میان خنثی کردن تلاش دلالان برای برهم زدن آرامش بازار بر عهده سیاستگذاران به طور مشخص وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه (که به عنوان ستاد اقتصادی دولت هستند) خواهد بود.