به گزارش «نود اقتصادی»، جمشید عدالتیان اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: واقعاً جای سوال دارد، در شرایطی که کاهش تقاضای ارز به دلیل کاهش واردات و تقاضای ارز مسافرتی وجود دارد، نرخ ارز چرا روند افزایشی دارد؟ بانک مرکزی باید این مورد را شفاف‌تر کند. اگر کسی در این بازار یک میلیون دلار داشته باشد می‌تواند در این بالا و پایین شدن ارز، ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان سود کسب کند و من واقعا نمی‌دانم چه کسانی این سودهای عجیب و غریب را کسب می‌کنند. 

وی بیان کرد: آقای همتی باید تلاش کنند تا ثبات بازار را حفظ کنند و باید پاسخگو باشند چرا وقتی تقاضا برای ارز کاهش پیدا کرده اما نرخ در حال افزایش است؟ البته شخصا نقدی به آقای همتی ندارم و منظور بنده بانک مرکزی است. همچنین بانک مرکزی باید پاسخگو باشد که چرا سایر بانک‌ها مصوبات بانک مرکزی را جدی نمی‌گیرند و در قبال آن هم مجازاتی نمی‌بینند.

جمشید عدالتیان افزود: مثلاً، آقای همتی در روزهای اخیر گفتند که شرکت‌ها می‌توانند پرداخت بدهی خود را عقب بیاندازند، در حالی که هیچ بانکی این موضوع را جدی نگرفته است، حتی در مورد نرخ بهره مرکب نیز شرایط این‌گونه است.

وی گفت: البته شاید برخی دوست داشته باشند که ارزش پول ملی کاهش پیدا کند تا هم شاخص بورس رشد را نشان دهد و هم کسری بودجه آخر سال جبران شود که اگر این حدس بنده درست باشد بدترین کار ممکن است که تجربه آن را در سال‌های گذشته نیز داشته‌ایم.