به گزارش «نود اقتصادی»، عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: اسفند ماه که با عنوان شب عید شناخته می‌شود، معمولا پیک درآمدزایی و سوددهی بسیاری از کسب‌وکارهاست.

وی بیان کرد: صنعت گردشگری، آژانس‌های هوایی و مسافری، هتل‌ها و اقامت‌ها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، قنادی‌ها و خشکبارفروش‌ها و ... معمولا در انتظار اسفند ماه می‌نشینند تا به سوددهی مورد نظر سالانه خود برسند؛ اما اکنون با توجه به شیوع کرونا و ترس عمومی مردم از این موضوع بازار این مشاغل کساد شده و درعمل چنین شرایطی درآمد آنها را به حداقل می‌رساند.

عباس آرگون گفت: حتی عده‌ای هستند که به‌صورت فصلی فقط در ایام نزدیک به عید شغلی برای خود دست و پا می‌کنند، اما در سال ۹۸ گویا این نوع درآمدزایی را از دست داده‌اند و نسبت به آینده نگران هستند.

وی افزود: با این حال باید توجه داشت که سلامت عمومی جامعه بیش از هر موضوع دیگری اهمیت دارد. حتی اگر برخی مشاغل و گروه‌های کسب‌وکار مدتی بدون درآمد بمانند آن‌قدر ارزش ندارد که جان انسان‌ها با خطر مواجه شود. اکنون مهم‌ترین بحث ایجاد یک همدلی و وفاق میان مردم و دولت است.

عباس آرگون بیان کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین وظیفه دولت این است که از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کند. آنگاه در گام‌های بعدی می‌تواند با بحث‌هایی نظیر ایجاد معافیت مالیاتی دوره‌ای و انجام حمایت‌های مالی زیان مشاغل و اصناف را جبران کند. اگر امروز به بهای سوددهی کسب‌وکارهای خرد و کلان مردم را به‌عنوان متقاضی به بازار بفرستیم، طبیعتا میزان شیوع کرونا بیشتر می‌شود و آنگاه دولت باید هزینه بیشتری انجام دهد تا اولا بیماران را درمان کند و سپس شیوع آن را به حداقل برساند.