به گزارش «نود اقتصادی»، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، آقای علیرضا رفیعی پور در رابطه با ادعای شیوع بیماری و تلفات بالا در واحد‌های مرغداری گفت: ادعای شیوع بیماری واگیردار و تلفات بالا در مرغداری‌ها را قویاً تکذیب می‌کنم.

وی اضافه کرد: سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های دامی (سامانه GIS) توانایی شناسایی و نمایش داده‌های مکانی و زمانی بروز بیماری‌های خطرناک مانند نیوکاسل و آنفولانزای فوق حاد پرندگان را دارد و به طور مداوم در حال جمـع آوری، ذخیـره سـازی و نمایـش داده‌هـای مکانی و زمانی اسـت و همه فعالیت‌ها و تغییرات در زمینه دام و طیور را رصد و پایش می‌کند.
 
رفیعی پور تأکید کرد: هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ها توسط این سامانه گزارش نشده است و این تلفات احتمالا موردی و به دلیل مشکلات مدیریتی در برخی از مرغداری‌ها ایجاد شده است.
 
وی افزود: این سامانه همه پارامترهـای اصلـی اپیدمیولـوژی هـر بیمـاری را که تعییـن کننـده بـروز، توزیـع و تاثیـرات بیماری‌ها باشد، رصد کرده و اطلاعات آن قابل رؤیت است.
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه برخی از افراد با نظرات غیرکارشناسی خود باعث تشویش در کشور می‌شوند، گفت: واحد‌هایی که مدعی تلفات بالا به دلیل بیماری هستند، می‌توانند به واحد دامپزشکی مرتبط با واحد تولیدی خود مراجعه کنند تا مسئولان دامپزشکی مربوطه دلایل تلفات را بررسی و به آن‌ها اعلام کنند.
 
رفیعی‌پور افزود: آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده و نسبت به سال گذشته تعداد کانون‌های این بیماری کاهش چشمگیری داشته است.
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص شیوع بیماری کرونا در دنیا و انتقال آن از طریق حیوان به انسان گفت: این ویروس بیش از ۱۰ سال است که بین انسان و حیوان مشترک بوده و از حیوان به انسان منتقل می‌شده، اما در حال حاضر این ویروس در بدن انسان جهش ژنتیکی داشته و (COVID-۱۹) خطرناک‌تر از ویروس انتقال‌یافته از حیوان است.
 
رفیعی پور با اشاره به اینکه مردم به‌منظور رعایت بهداشت و حفظ ایمنی خود، محصولات و فرآورده‌های گوشتی را از مراکز مجاز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنند، افزود: توصیه ما به مردم این است که همه فرآورده‌های خام دامی، گوشت قرمز، مرغ، سایر ماکیان و همچنین دام و طیور زنده و یا آبزیان را از مراکز مجاز و تأییدشده در شبکه توزیع سازمان دامپزشکی تهیه کنند.
 
وی تأکید کرد: همه مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی هستند و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بررسی می‌شود.