به گزارش «نود اقتصادی»، حیدر مستخدمین حسینی، معاون وزیر اسبق اقتصاد اظهار داشت: به تازگی جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز آمار ایران، طی اظهاراتی خبر داده که نرخ رشد اقتصادی در ۹ ماهه امسال بهبود یافته و این نرخ بدون نفت به صفر درصد و با احتساب نفت به منفی ۱.۷رسیده است. نکته بسیار مهمی که اغلب افراد از آن غفلت دارند این است که این رشد اقتصادی که زمینه کمی در آن لحاظ و محاسبات ریاضی بر آن حاکم می‌شود، چه تاثیری روی خانوارها دارد؟ امروز در دنیا برای محاسبه رشد اقتصادی دیگر به اعداد کمی اکتفا نمی‌کنند بلکه نکته‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرد این است که رشدی که به وجود آمده چه تاثیری در کیفیت زندگی خانوارها داشته است؟ آیا آن را ارتقا بخشیده و شیب را به سمت بالا طی می‌کند یا در سراشیبی قرار دارد؟

وی بیام کرد: مفهوم رشد اکنون در کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی خلاصه می‌شود. نکته من این است که این رشد اقتصادی در واقع، بیان‌کننده هیچ‌امری نیست. ما نباید از اینکه گفته می‌شود رشد بدون‌نفت صفر است خوشحال شویم. در‌واقع با تعاریفی که گفته شد باید متاسف باشیم که میزان فقر افزایش پیدا کرده است! در صورتی که اگر رشد اقتصادی رخ داده باشد باید فقر را کم کند و کیفیت زندگی، میزان علاقه‌مندی مردم به ورزش، هنر و گرایش آنها به امور فرهنگی را افزایش دهد؛ اما ما این را نمی‌بینیم.

معاون وزیر اسبق اقتصاد بیان کرد: رشد اقتصادی در جهان، همسو با ارتقای کیفیت زندگی و رفاه است. باید ببینیم که رشد اقتصادی امسال نسبت به پنج یا ۹ سال قبل چگونه بوده است. تمام تلاش دولت این بود که اقتصاد به سطح سال ۹۰ برسد. این در سخنان معاون رئیس‌جمهوری مورد تاکید قرار می‌گرفت. با این حال جمع جبری نرخ‌های منفی رشد اقتصادی و تمامی موارد دیگر در همه این سال‌ها نشان می‌دهد نه تنها به سطح سال ۹۰ نرسیده‌ایم که پسرفت هم داشته‌ایم. زمانی یک ملت یا کشور می‌تواند به رشد اقتصادی ببالد که مردم اثار اعداد کمی مثبت ارائه‌شده را در زندگی روزمره خود حس کنند. این در حالی ا‌ست که مردم با وجوهی که دریافت می‌کردند امروز دارند هزینه‌های بالاتری را پرداخت می‌کنند.

وی بیان داشت: من کسی هستم که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنم. زمانی که معاون وزیر یا معاون بانک مرکزی هم بودم هفته‌ای دو بار این کار را می‌کردم تا از شرایط سطح جامعه مطلع باشم. این روال اکنون به طور روزمره جریان دارد و هر روز شاهد آن هستم که نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی روزانه افزایش می‌یابد. یعنی من هم که از یک سطح درآمدی برخوردار بودم، آثار کاهش سطح رفاه را لمس می‌کنم.

مستخدمین حسینی گفت: در لبنیات، نان، میوه و همه موارد دیگر هم این‌گونه است. این چه رشد اقتصادی است که رفاه مردم را کم کرده است؟ رشد اقتصادی باید با ارتقای کیفیت زندگی و اخلاقیات همراه باشد. وقتی اخلاقیات تنزل می‌کند یعنی مردم تحت فشار اقتصادی قرار دارند و پسرفت کرده‌اند. بنابراین چنین رشد اقتصادی به هیچ عنوان امیدوارکننده نیست و به‌ویژه با شرایط بودجه، در سال ۹۹ نیز موقعیتی بهتر از سال ۹۸ نخواهیم داشت. امسال تنها سالی بوده که سعی شده حتی کمیسیون تلفیق اخبار مصوبات بودجه را سانسور کند تا مردم آن را قضاوت نکنند.

معاون وزیر اسبق اظهار داشت: در صورتی که ما علاقه‌مند بودیم جلسات کمیسیون تلفیق هم مانند جلسات مجلس، علنی پخش شود و مردم در جریان قرار بگیرند. در تمام سال‌های گذشته، صداوسیما دو بار در طول روز از کمیسیون تلفیق خبر می‌گرفت و اعلام می‌کرد تصمیمات جلسات چه بوده است. اما امسال ما اصلا چنین مدلی را مشاهده نکردیم که نشان می‌دهد امسال تصمیم گرفته شده خبرها با احتیاط به جامعه منتقل شود.

مستخدمین حسینی بیان کرد: اینها نشان می‌دهد اخباری که از بودجه ۹۹ به گوش می‌رسد خوشایند نیست. اگر یک وقتی ورود پیدا کنیم می‌بینیم که با کسری بودجه بالایی مواجه هستیم. کسری بودجه در سال آینده منجر به تورمی می‌شود که از سال جاری نیز بالاتر خواهد بود. وقتی ما با چنین تصویری از بودجه مواجهیم و کسری بودجه زیادی می‌بینیم و عمدتا قصد داریم آن را از جیب مردم جبران کنیم، نمی‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم. بنابراین به نظر من به این دلایل مقدماتی، رشد اقتصادی ما در سال ۹۹ وضعیتی بهتر از سال ۹۸ نخواهد داشت.