به گزارش «نود اقتصادی»، مجید شاکری، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر اخذ اسناد مثبته برای نقل و انتقال‌های بیش از یک میلیارد تومان در درون شبکه بانکی، یک اتفاق بسیار مهمی است که هم اثرات مهمی در حوزه ارز و هم در حوزه مالیاتی خواهد داشت.

وی بیان کرد: اگر از زاویه ارزی نگاه کنیم این یک میلیارد تومان تقریبا حدود ۸۰ هزار دلار در بازار آزاد می‌شد که دور زدن این مبلغ برای بستن سمت ریالی آن در بازار آزاد خیلی سخت بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد عدد ۱۰ میلیارد ریال عدد درستی برای انجام چنین کاری است و سازوکار تعیین شده در جهت درستی قرار دارد.

شاکری افزود: بنابراین ما وارد دوره جدیدی از مبادلات پولی و دوره ثبات در بازار ارز خواهیم شد و بخش مهمی از نگرانی‌های ارزی برطرف خواهد شد. این موضوع مستقل از اتفاقاتی است که در حوزه عرضه ارز اتفاق می‌افتد چون این اقدام ناظر بر بخش ریالی مبادلات مالی است.

این تحلیلگر در پایان اضافه کرد: بانک مرکزی تقریبا از اواخر سال ۹۷ به صورت جدی با کنترل مبادلات ریالی توانست نرخ ارز را کنترل کند. این غیر از کارهایی است که در سمت عرضه ارز انجام شده است و اگر آن کارها انجام نمی‌شد امکان و فرصتی برای مدیریت بخش ریالی وجود نداشت.