به گزارش «نود اقتصادی، محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: حاج قاسم ترور می‌شود و ایران در بهت و ماتم فرو میرود. جمعیت کثیری در خیابان ها سوگواری می‌کنند، بخشی از آنها خواستار اقدامی تلافی جویانه می‌شوند.

تشییع پیکر حاج قاسم برای ایران تنها مراسم عزاداری نبود بلکه یک بیانیه سیاسی و یک پیام صریح به خارج از ایران بود. این مراسم به نوعی حوادث تلخ آبان را به حاشیه برد و برخی حدسیات و معادلات را به هم زد.

هنوز پیکر شهید دفن نشده که ایران به تلافی ترور ناجوانمردانه، تعدادی موشک به پایگاه نظامی آمریکایی ها شلیک می کند که نخستین حمله به پایگاه نظامی آمریکایی ها پس از جنگ جهانی دوم است و سر و صدای زیادی در رسانه‌های جهان ایجاد می‌کند. در اندک زمانی روند ها به هم می‌ریزد و معادلات بازارهای جهانی تغییر می‌کند. بیم وقوع یک جنگ باعث می‌شود قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کند و ارزش سهام شرکت‌ها فروریزد.

دو اتفاق کافی است که از سطح تنش ها تا حدودی بکاهد. یکی بیانات رهبر انقلاب است که بسیار حکیمانه ایراد می‌شود و نشان می‌دهد ایران دنبال افزایش تنش در منطقه و جنگ افروزی نیست و پس از آن اظهارات ترامپ را می‌شنویم که تلاش می‌کند در افکار عمومی آمریکا حمله موشکی ایران را به یک مسئله عادی تقلیل دهد و در نهایت نیز این پیام را می‌دهد که تنش به همین اندازه بس است.

تا زمان اظهار نظر رسمی مقامات ارشد دو کشور تصور این بود که خاورمیانه بزرگ با تمام سرعت در حال حرکت به سوی یک جنگ بزرگ و بی سابقه است. جنگی که شعله هایش می توانست خیلی از مناطق دیگر جهان را هم بسوزاند اما با خویشتن‌داری و تدبیر متوقف شد.