به گزارش «نود اقتصادی»، «غلامحسین شافعی» با ارسال نامه‌ای به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، موادی از قوانین موجود کشور را یادآوری کرده است که ضمن تأکید بر لزوم رتبه‌بندی فعالان اقتصادی و شرکت‌ها، مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران را به‌عنوان متولی رتبه‌بندی شرکت‌ها تائید کرده است.

وی افزوده است: مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران، یک مرکز رتبه‌بندی شرکتی (Corporate rating) است و اطلاق عنوان درجه‌بندی (ranking) به آن خلاف نیست و در صورت لزوم، با استعلام از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی می‌توان ابهام را برطرف ساخت.

شافعی می افزاید: مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران، امر رتبه‌بندی را به‌واسطه انجام مأموریت اتاق به انجام عضویت فراگیر و تسهیل در صادرات و واردات انجام می‌دهد و این مهم در چارچوب ارائه خدمات به اعضای اتاق ایران و تولیدکنندگان کالا و خدمات انجام می‌شود.

رییس اتاق ایران با اشاره به موضوع موردبحث سازمان بورس در حوزه رتبه‌بندی تأکید دارد، اتاق از هرگونه ورود به مباحث خاص رتبه‌بندی مانند رتبه‌بندی اعتباری و صلاحیت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار امتناع کرده و همچنین از شرکت‌های متقاضی دریافت مجوز رتبه‌بندی تعهد می‌گیرد که در حوزه رتبه‌بندی اعتباری بدون کسب مجوز سازمان بورس اقدام نکنند.

شافعی در پایان ضمن تأکید بر اینکه اتاق ایران به‌هیچ‌عنوان قصد ورود به رتبه‌بندی اعتباری نداشته، یادآور شده است که این موضوع در درگاه اینترنتی مرکز ملی رتبه‌بندی نیز درج شده است.